Kuulemisessa – Sähköisen reseptisysteemin avulla lääkäri laajentaa lääkemääräystä tietokoneohjelman kautta ja antaa sinulle lääkityssuunnitelman, jossa löydät tiedot hoidon asianmukaisesta noudattamisesta (lääkkeen nimi, annos ja antotiheys, ja odotettu hoitoaika). Siksi kun olet menossa terveyskeskukseen, on välttämätöntä kuljettaa yksilöllinen terveyskortti.
Näytä koko vastaus
Contents
Miten käytän sähköistä reseptiä?
Sähköinen resepti Euroopassa
Nykyään lääkärit kirjoittavat lähes kaikki reseptit sähköisesti Kanta-palvelujen Reseptikeskus-tietokantaan, jonka tietojen perusteella mikä tahansa apteekki voi toimittaa lääkkeet sekä kirjata palveluun toimitusmerkinnät. Kaikki tiedonsiirto terveydenhuollon, apteekkien ja Reseptikeskuksen välillä tapahtuu salattuna.
Näytä koko vastaus
Voiko reseptin saada puhelimitse?
Sähköisellä lääkemääräyksellä tarkoitetaan tietojenkäsittelylaitteella laadittua lääkemääräystä, joka siirretään tietoverkkoja käyttäen Kelan ylläpitämään keskitettyyn valtakunnalliseen tietokantaan (Reseptikeskus). Se sisältää kaikki sähköiset lääkemääräykset ja apteekkien niihin tekemät toimitusmerkinnät.
Lääkemääräyksen laadittuaan lääkkeen määrääjä tulostaa potilaalle potilasohjeen, joka sisältää samat tiedot kuin hänelle tehty lääkemääräys. Potilaan mennessä apteekkiin farmaseutti tai proviisori hakee verkkoyhteyttä käyttäen potilaalle laaditut lääkemääräykset Reseptikeskuksesta ja luovuttaa potilaalle lääkkeet.
Lääkemääräys on laadittava pääsääntöisesti aina sähköisesti. Paperilomakkeella tai puhelimitse sen voi antaa silloin, jos sähköinen määrääminen ei ole teknisen häiriön vuoksi mahdollista tai lääkehoidon tarve on kiireellinen eikä lääkemääräystä voi olosuhteiden poikkeuksellisuuden vuoksi tai muusta erityisestä syystä laatia sähköisesti.
Paperilla lääkemääräys laaditaan myös silloin, kun kyseessä on pro auctore -lääkemääräys, erityislupavalmiste (valmisteella ei ole myyntilupaa, kulutukseen luovutus Fimean erityisluvalla) tai lääkkeellinen kaasu, joita ei vielä toistaiseksi voi määrätä sähköisellä lääkemääräyksellä. Paperilomakkeelle laaditussa lääkemääräyksessä ja puhelinmääräyksessä on aina perusteltava, miksi lääkemääräystä ei ole laadittu sähköisesti.
Apteekki tallentaa lääkettä toimittaessaan paperilomakkeelle laaditun lääkemääräyksen Reseptikeskukseen. Lääkäri voi korjata Reseptikeskuksessa olevaa potilaansa virheellistä lääkemääräystä, mitätöidä lääkemääräyksen, uudistaa sen tai estää uudistamisen.
- Toimittamattoman tai osittain toimitetun lääkemääräyksen voi mitätöidä vain potilaan suostumuksella, paitsi jos lääkemääräys on laadittu potilaan tarkoituksellisesti antamien virheellisten tietojen perusteella tai pakottamalla.
- Lääkkeen määrääjä tarvitsee henkilökohtaisen terveydenhuollon ammattikortin voidakseen laatia lääkemääräyksiä.
Henkilökohtaisen ammattikortin avulla varmistetaan lääkkeenmäärääjän henkilöllisyys, hänen oikeutensa määrätä lääkkeitä ja tuotetaan sähköinen allekirjoitus lääkemääräykseen. Tietojärjestelmä tarkistaa samalla automaattisesti myös lääkkeenmäärääjän oikeuksissa mahdollisesti olevat rajoitukset.
Näytä koko vastaus
Mistä näkee sähköiset reseptit?
Voit tarkastella omia reseptitietojasi Omakanta-palvelusta. Omakannasta voit tarkastaa mitä reseptejä sinulle on määrätty, mihin asti reseptisi ovat voimassa ja paljonko resepteissäsi on vielä lääkkeitä jäljellä.
Näytä koko vastaus
Voiko reseptin saada netissä?
Omakanta-palvelussa voit helposti itse lähettää reseptistäsi uusimispyynnön terveydenhuoltoon, jos sinua hoitava terveydenhuollon yksikkö ottaa vastaan reseptin uusimispyyntöjä sähköisesti.
Näytä koko vastaus
Miksi resepti ei näy Omakannassa?
Resepti – ja terveystietojen katselu Tiedot eivät näy Omakannassa, jos niitä ei ole vielä terveydenhuollossa tallennettu Kanta-palveluihin. Jos terveystietoja, esim. laboratoriotutkimusten tuloksia, ei pääse katsomaan Omakannasta, niin voit pyytää tiedot siitä terveydenhuollon yksiköstä, jossa olet asioinut.
Näytä koko vastaus
Pitääkö reseptilääkkeistä maksaa?
Lääkemääräys (resepti)
Suomessa lääkkeet on lainsäädännöllisesti jaettu kahteen ryhmään, itsehoitolääkkeisiin ja reseptilääkkeisiin. Reseptilääkkeiden saamiseen apteekista tarvitaan lääkärin laatima lääkemääräys eli resepti. Reseptissä kuvataan potilaalle määrätty lääke, sen määrä ja vahvuus sekä lääkepakkaukseen liitettävä käyttöohje. Reseptit ovat nykyisin pääsääntöisesti sähköisiä (e-resepti). Vain poikkeustapauksissa resepti kirjoitetaan paperille tai annetaan puhelimitse apteekkiin.
Reseptilääkkeen määrääminen perustuu lääkärin suorittamaan potilaan tutkimukseen ja diagnoosiin. Lääkäri ja potilas sopivat yhdessä lääkehoidosta. Resepti on keino välittää hoitopäätöksen tiedot apteekille, joka toimittaa tarkoitukseen sopivan, hinnaltaan edullisimman lääkevalmisteen oikean määrän ja vahvuuden sekä merkitsee lääkepakkaukseen lääkärin ilmoittaman käyttöohjeen.
Reseptin sähköinen allekirjoitus ja potilaan kaikkien reseptien säilytys keskitetysti samassa valtakunnallisessa tietokannassa,, vähentävät virheiden, yhteisvaikutusten ja väärinkäytön riskiä. Sähköiset potilastieto- ja reseptijärjestelmät ohjaavat reseptin laatijaa ja tekevät entiset reseptinkirjoituksen muotoseikat tarpeettomiksi.
Älykkäät reseptinkirjoitusohjelmat tarjoavat valmiita ehdotuksia lääkkeen annokseksi ja varoituksia mahdollisista haitta- ja yhteisvaikutuksista muun lääkehoidon kanssa. Viimeinen harkinta ja vastuu jäävät kuitenkin aina lääkärille, joka koulutuksensa ja kokemuksensa perusteella tekee parhaimman mahdollisen hoitopäätöksen.
Pitkäaikaishoidoissa lääkäri voi määrätä lääkkeen reseptin koko voimassaoloajaksi joko ilmoittamalla tarvittavan päiväannoksen perusteella pakkauksien lukumäärän tai antamalla tiedon hoidon pituudesta, jolloin apteekki laskee tarvittavien pakkausten lukumäärän. Reseptilääkkeen pakkauksen annosteluohjetarrasta saa myös tiedon reseptin jäljelle jäävästä toimittamattomasta lääkemäärästä ja voimassaoloajasta.
Apteekki luovuttaa kerralla enintään kolmen kuukauden käyttöä vastaavan lääkemäärän. Tähän on syynä se, että Kela korvaa kertaostona enintään kolmen kuukauden lääkkeen käytön kustannuksia. Suurempia lääkemääriä on toki mahdollista hankkia ilman Kela-korvausta.
- Tämä voi kuitenkin olla asiakkaalle haitallista, koska apteekissa lääkkeitä säilytetään aina ohjeiden mukaan ja ne ovat todennäköisesti uusinta tuote-erää.
- Resepti on voimassa 24 kuukautta sen määräämis- tai uusimispäivästä lukien, ellei voimassaoloaikaa ole rajattu.
- Virallisessa luettelossa nimettyjen huumausainelääkkeiden ja pääasiassa keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden reseptien voimassaoloaika on yksi vuosi.
Yhden vuoden ovat voimassa myös erityisluvallisten valmisteiden reseptit sekä reseptit sellaisille biologisille lääkkeille, joille on saatavilla määräyshetkellä biosimilaari. Resepti tulisi aina mieluiten uusia lääkärin vastaanotolla, jolloin hoitavalla lääkärillä on mahdollisuus tutkia potilas, tarkistaa hoidon teho, tarve ja turvallisuus.
- Reseptin uudistamispyynnön voi tehdä sähköisesti Omakanta-palvelussa, jonne voi kirjautua omalla verkkopankkitunnuksella, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella.
- Irjautumisen jälkeen näkyviin tulee lista resepteistä, joiden perusteella voi lähettää lääkärille uudistamispyynnön.
- Jos uudistamispyyntöön on liitetty potilaan puhelinnumero, lähetetään tekstiviestinä tieto, kun lääkäri on tehnyt uudistamispäätöksen.
Reseptin uusimisessa voi myös saada apua terveyskeskuksen tai apteekin henkilökunnalta. Reseptejä säilytetään Reseptitietokannassa 30 kuukautta, minkä jälkeen reseptin tiedot siirretään erilliseen reseptiarkistoon. Kahden vuoden lääkehoidon kattava lääkemääräys voidaan uudistaa 28 kuukauden kuluessa alkuperäisen lääkemääräyksen antamisesta.
- Muiden reseptien osalta uudistaminen on mahdollista 16 kuukauden sisällä.
- Lääkäri on saattanut turvallisuussyistä merkitä reseptiin uusimiskiellon tai hylätä uusimispyynnön.
- Uusimisen rajoittamisen tarkoituksena on ennen kaikkea potilaan lääketurvallisuuden varmistaminen uuden lääkärikäynnin muodossa, minkä jälkeen on mahdollista optimoida lääkehoitoa uudella, ehkä tilanteen mukaan muutetulla lääkemääräyksellä.
Reseptin tarkoitus on välittää kaikki tarvittava tieto apteekkiin oikean ja turvallisen lääkehoidon varmistamiseksi oikea-aikaisesti. Niinpä tietojärjestelmien puuttuessa tai pettäessä lääkäri voi laatia reseptinkirjoituksen sääntöjen mukaisen, yksiselitteisen lääkemääräyksen paperille tai antaa sen puhelimitse apteekkiin.
- Apteekissa resepti muutetaan sähköiseksi ja tallennetaan Reseptikeskukseen.
- Euroopan unionin tai talousalueen valtioilla ei ole yhtenäistä sähköistä reseptinkirjoitusjärjestelmää.
- Tämän vuoksi matkailijan on turvallisinta kuljettaa oma lääkityksensä mukanaan.
- Silloin kun ulkomailla olo pidentyy ja käytössä on erityisillä säilytysohjeilla varustettuja lääkkeitä, joudutaan mahdollisesti turvautumaan oleskelumaan apteekkien palveluksiin.
Sähköisen reseptin käyttäjä voi ottaa matkalle mukaan lääkärin tulostaman potilasohjeen, jossa on lueteltu kaikki samalla kerralla määrätyt lääkkeet. Omakanta-palvelusta voi tulostaa resepteistä yhteenvedon suomeksi. Sen voi pyytää myös apteekista tai terveydenhuollosta.
Apteekista tai lääkäriltä saa myös englanninkielisen yhteenvetotulosteen sähköisistä resepteistä. Ennen matkaa kannattaa myös varmistaa kohdemaan maahantuontikäytännöt henkilökohtaisten lääkkeiden osalta. Jos lääkkeiden joukossa on huumaavia tai keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ja matkustaa Schengen-maihin, on apteekista pyydettävä niille Schengen-todistus.
Lääkkeitä voi ostaa toisesta EU- tai Eta-maasta joko erillisellä paperisella reseptillä (eurooppalainen lääkemääräys), lääkemääräyksellä ulkomailla ostoa varten tai sähköisellä reseptillä (tällä hetkellä Virosta, Kroatiasta ja Portugalista). Huumausaineeksi määriteltyjä lääkkeitä ei voi määrätä ostettavaksi toisesta EU- tai Eta-maasta.
- Jos reseptilääkkeitä halutaan ostaa EU- ja Eta-maiden ulkopuolelta, tarvitaan yleensä paikallisen terveydenhuollon ammattilaisen antama resepti.
- Eurooppalaista lääkemääräystä ja lääkemääräystä ulkomailla ostoa varten ei voi uusia, ja niiden voimassaoloaika noudattaa toimittamismaan kansallisia säädöksiä, ellei lääkäri ole erikseen rajoittanut lääkemääräyksen voimassaoloaikaa.
On hyvä tietää, että eri EU-maissa reseptin vanhenemisaika voi erota suomalaisesta käytännöstä. Potilas maksaa lääkkeen koko hinnan ja hakee mahdollisen sairausvakuutuskorvauksen omasta kotimaastaan. Tavallisesti reseptillä määrätään lääkkeitä, joille suomalainen viranomainen on antanut myyntiluvan.
Oska reseptin tarkoituksena on mahdollistaa potilaan paras mahdollinen lääkehoito, lääkärin on mahdollista määrätä myös erityisistä syistä mitä tahansa maailmassa tehdasmaisesti valmistettua lääkettä. Tätä tarkoitusta varten apteekki hakee viranomaiselta erityisluvan ulkomailla kaupan olevan lääkkeen toimittamiseksi.
Potilaalle erityislupamenettely merkitsee myös kotimaiseen lääkevalmisteeseen verrattuna suurempaa kustannusta. Vaikka tietylle valmisteelle ei olisi myyntilupaa Suomessa, sairausvakuutus voi joissakin tapauksissa korvata lääkekuluja. Viime vuosisadan alussa suuri osa lääkkeistä valmistettiin apteekeissa.
Nykyäänkin lääkäri voi määrätä periaatteessa mitä tahansa lain sallimaa lääkeainetta, jota apteekki pystyy valmistamaan. Apteekkien lääkevalmistus on keskittynyt tiettyihin apteekkeihin, joilla on lääkevalmistuksen laatuvaatimukset edellyttämä osaaminen ja tuotantotilat. Tavallisimpia ex tempore -lääkkeitä ovat ihotautien hoitoon tarkoitetut valmisteet.
Osa lääkkeistä on itsehoitolääkkeitä, joita saa apteekista ilman reseptiä. Joitakin lääkkeitä saa sekä itsehoidosta että reseptillä. Itsehoitolääkkeiden pakkauskoko on yleensä pienempi ja hinta lääkeannosta kohden kalliimpi kuin vastaavilla reseptilääkkeillä, eikä niiden kustannuksia korvata sairausvakuutuksesta.
- Itsehoitoon valikoidaan lääkkeitä, joita käytetään, kun sairaus on lievä ja helposti tunnistettava eikä sen hoito edellytä välttämättä lääkärin seurantaa.
- Itsehoitolääkkeet on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, minkä vuoksi niitä ei toimiteta suurina pakkauskokoina.
- Jos lääkehoidon tarve on jatkuva, on parempi, että lääkäri arvioi oireiden syyn ja parhaan mahdollisen hoidon.
Artikkelin tunnus: dlk01199 (031.002) © 2022 Kustannus Oy Duodecim : Lääkemääräys (resepti)
Näytä koko vastaus
Saako lääkäri kirjoittaa reseptin itselleen?
Laillistetulla lääkärillä on oikeus määrätä apteekista lääkkeitä ihmiselle, myös itselleen, lääkinnällistä tai lääketieteellistä tarkoitusta varten ja pro auctore -määräyksellä ammattinsa harjoittamiseen. Tilapäisesti lääkärin tehtävässä toimivalla lääketieteen opiskelijalla on oikeus määrätä lääkkeitä vain kyseisessä tehtävässä hoitamilleen potilaille.
- Laillistetulla hammaslääkärillä on oikeus määrätä apteekista lääkkeitä hammaslääkinnällistä tai hammaslääketieteellistä tarkoitusta varten ja pro auctore-määräyksellä ammattinsa harjoittamiseen.
- Peruskoulutuksen jälkeistä käytännön palvelua suorittavalla hammaslääkärillä ei ole oikeutta hankkia lääkkeitä pro auctore -lääkemääräyksellä.
Tilapäisesti hammaslääkärin tehtävässä toimivalla hammaslääketieteen opiskelijalla on oikeus määrätä lääkkeitä vain kyseisessä tehtävässä hoitamilleen potilaille. Hammaslääkärillä on oikeus määrätä huumausainelääkkeiksi luettavia lääkevalmisteita samalla kerralla enintään kymmenen jakeluyksikköä.
- Muu kuin erikoishammaslääkäri saa määrätä pääasiassa keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä enintään pienimmän myyntiluvallisen pakkauksen.
- Suomalaisessa oppilaitoksessa opiskelevilla lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoilla on oikeus toimia tilapäisesti lääkärin ammatissa, kun he ovat suorittaneet asetuksessa määritellyt vaadittavat opinnot ( opiskelijan toimiminen terveydenhuollon ammattihenkilön tehtävissä, valvira.fi).
Opiskelijalle on asetuksen mukaan nimettävä kirjallisesti ohjaaja, joka on oikeutettu itsenäisesti harjoittamaan lääkärin tai hammaslääkärin ammattia. Ohjaaja valvoo myös opiskelijan lääkkeen määräämistä. Lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijoilla on suppeampi oikeus määrätä lääkkeitä kuin laillistetuilla lääkäreillä tai hammaslääkäreillä.
- Opiskelijat saavat määrätä lääkkeitä vain tehtävässään hoitamilleen potilaille.
- Opiskelija ei näin ollen saa määrätä lääkkeitä esimerkiksi itselleen tai perheenjäsenilleen.
- Lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijan tulee merkitä laatimaansa lääkemääräykseen hoitamansa virka, toimi tai tehtävä ja toimipaikka (toimipaikan nimi ja paikkakunta), jos nämä tiedot eivät ilmene lääkemääräyksestä ilman erillistä merkintää.
Toimiessaan tilapäisesti ammatissaan lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelija tarvitsee henkilökohtaisen terveydenhuollon ammattikortin voidakseen laatia lääkemääräyksiä. Kaikki lääkemääräykset joitain poikkeustilanteita lukuun ottamatta laaditaan sähköisesti.
Henkilökohtaisen ammattikortin avulla varmistetaan lääkkeenmäärääjän henkilöllisyys, hänen oikeutensa määrätä lääkkeitä ja tuotetaan sähköinen allekirjoitus. Terveydenhuollon ammattikorttia haetaan Digi- ja väestötietovirastolta (Kts. myös Sähköinen lääkemääräys, valvira.fi). Terveydenhuollon ammattikortin saaminen edellyttää, että hakija on rekisteröity Valviran ylläpitämään terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskusrekisteriin (Terhikki).
Valvira merkitsee Terhikki-rekisteriin ne lääketieteen ja hammaslääketieteen opiskelijat, jotka yliopiston ilmoittamien suoritusmerkintöjen perusteella ovat suorittaneet asetuksessa määritellyt vaadittavat opinnot ja voivat siten toimia tilapäisesti kyseisen laillistetun terveydenhuollon ammattihenkilön tehtävissä.
Näytä koko vastaus
Voiko Omakannasta tulostaa reseptin?
Mikä on “lääkemääräys ulkomailla ostoa varten”? – Lääkemääräys ulkomailla ostoa varten on paperinen resepti, jolla voit ostaa lääkkeitä toisesta EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä, Et voi tulostaa lääkemääräystä itse esimerkiksi Omakannasta, vaan saat sen tulosteena lääkäriltä. Et voi myöskään käyttää tätä ulkomaille tarkoitettua reseptiä Suomessa.
Näytä koko vastaus
Voiko lääkäri antaa reseptin etana?
Reseptejä määrätään pelkän puhelinkeskustelun perusteella – Reseptejä on edelleen mahdollista saada puhelimitse ilman, että lääkäri ja potilas kohtaavat kasvokkain. Lääkäriliiton mukaan ei ole olemassa sataprosenttisesti varmaa keinoa varmistaa, että puhelimessa on oikeasti se potilas, joksi hän itseään väittää.
- Lääkäriliitto ei myöskään lähde arvailemaan, kuinka yleistä reseptien määrääminen pelkän puhelinkeskustelun pohjalta on.
- Ainakaan ilman aiempaa kontaktia lääkärin ja potilaan välillä reseptiä tuskin kirjoitetaan.
- Sitä pidetään tietyllä tapaa puoskarointina noin lainausmerkeissä, mutta joskus käytännön asiat vain ovat niin, sanoo Juha Tasa.
– Omalta kohdaltani voin sanoa, että silloin jos minulla on pitkäaikainen potilas-lääkärisuhde, niin voidaan jossain tilanteissa antaa keskustelun pohjalta resepti, hän jatkaa.
Näytä koko vastaus
Voiko Verkkoapteekista ostaa reseptilääkkeitä?
Reseptilääkkeet helposti netistä – Reseptilääkkeiden tilaaminen verkosta on helppoa ja turvallista. Farmaseutit palvelevat sinua suojatussa chat-yhteydessä, jonka kautta voit tilata lääkkeet sekä hoitaa resepteihin liittyvät tiedustelut. Saat chatin kautta myös henkilökohtaista lääkeneuvontaa sekä apua sopivien tuotteiden valinnassa.
Näytä koko vastaus
Voiko Verkkoapteekista tilata reseptilääkkeitä?
Reseptilääkkeiden tilaaminen verkosta on turvallista ja helppoa. Voit tehdä tilauksen verkosta klo 7-24, kun olet tunnistautunut verkkokauppaamme pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ja sinulla on voimassa oleva sähköinen resepti. Huomioithan, että aloittamalla reseptilääketilauksen verkkokaupassa, annat farmaseutille luvan käydä reseptikeskuksessa tarkistamassa sähköiset reseptitietosi.
Näytä koko vastaus
Onko lääke halvempi reseptillä?
1. Miksi apteekissa tullaan kysymään “miten voin auttaa?”? Fimean “Määräys lääkkeiden toimittamisesta (PDF)” velvoittaa apteekin farmaseuttista henkilökuntaa antamaan lääkeneuvontaa myös apteekin itsehoito- ja palveluvalintaosastoilla.” Lisäksi apteekkitoiminnan eettisissä ohjeissa mainitaan, että “apteekkihenkilökunta edistää ammatissaan lääkkeiden oikeaa ja turvallista käyttöä ja pyrkii estämään lääkkeiden tahallista väärinkäyttöä.” Muista, että hyvät neuvot tulevat kaupan päälle! 2.
Miksi kaikki apteekin työntekijät eivät saa kertoa lääkkeistä? Vain apteekin farmaseuttisella henkilökunnalla eli farmaseuteilla ja proviisoreilla on oikeus antaa lääkeneuvontaa ja toimittaa reseptilääkkeitä. Farmaseutin tutkintotaso on alempi korkeakoulututkinto yliopistossa (kolme vuotta) ja proviisorin ylempi korkeakoulututkinto (viisi vuotta).
Lääkeneuvontaa itsehoitolääkkeistä saavat antaa myös farmasian opiskelijat ja farmanomit. Lue lisää farmasian ja lääkealan opiskelusta esimerkiksi täältä ja täältä,3. Miksi reseptillä määrätty lääke tulee joskus ilman reseptiä ostettuna halvemmaksi? Itsehoitolääkkeitä voidaan määrätä reseptillä esimerkiksi jos asiakkaalla on vakuutus, joka korvaa lääkkeen.
- Jos itsehoitolääkkeeseen ei ole reseptiä, vakuutus ei yleensä korvaa lääkettä.
- Joistakin itsehoitolääkkeistä saa myös reseptillä Kela-korvauksen, ja siten lääkkeen ostaminen reseptillä on asiakkaalle halvempaa.
- On myös tilanteita, jolloin ei Kela-korvattava lääke on määrätty reseptillä.
- Jos lääkkeen ostaa reseptillä, lääkkeen hintaan lisätään reseptin toimitusmaksu 2,39 € eikä lääkkeestä tule Kela-korvausta.
Tällöin lääkkeen hinta on siis asiakkaalle 2,39 € kalliimpi kuin ilman reseptiä ostettuna.4. Miten on mahdollista muistaa ulkoa niin paljon tietoa lääkkeistä? Monet uudet lääkkeet syntyvät vanhojen lääkkeiden pohjalta. Kun kerran opettelee yleisimpien lääkkeiden vaikutustavat, pääsee jo pitkälle.
Esimerkiksi kolesterolilääkeryhmään nimeltä statiinit kuuluvat mm. atorvastatiini, rosuvastatiini ja simvastatiini. Näillä kaikilla lääkkeillä on sama vaikutustapa elimistössä. Lääkkeet voivat erota esimerkiksi tehossa (kuinka tehokkaasti kolesteroli laskee) ja haittavaikutuksien määrässä tai esiintyvyydessä.5.
Miksi lääkkeiden toimittaminen kestää joskus kauan? Reseptilääkkeen toimittamiseen liittyy monta “näkymätöntä” vaihetta. Kyse ei ole siis vain tietokoneen naputtelusta, vaan toimitukseen liittyy mm. asiakkaan lääkitysturvallisuuteen ja Kela-korvaukseen liittyviä vaiheita.
Jokaisen lääkkeen kohdalla farmaseutti käy läpi lääkkeen annostelun ja ottoajankohdan. Lapsille määrättyjen lääkkeiden annosteluohjeet pitää tarkistaa erityisen huolellisesti esimerkiksi painokilojen tai iän mukaan. Farmaseutti arvioi milloin hänen pitää olla yhteydessä lääkäriin esimerkiksi reseptin annostusohjeen epäselvyyden tai lääkkeiden yhteisvaikutuksen vuoksi.
Näiden lisäksi farmaseutti noudattaa esimerkiksi Fimean määräyksiä lääkkeiden toimittamisesta (PDF), hintaneuvonnasta ja lääkevaihdosta sekä Kelan ohjeita esimerkiksi kerralla Kela-korvattavista lääkemääristä, Mitä muuta haluaisit tietää farmaseutin työstä? Jatketaan keskustelua apteekin Facebook-sivuilla !
Näytä koko vastaus
Saako reseptin passilla?
sähköinen valtuutus – Voit tehdä valtuutuksen toiselle henkilölle puolesta asiointiin osoitteessa, Tämä valtuutus on laajempi kuin kirjallinen suostumus tai pelkän Kela-kortin /potilasohjeen perusteella asiointi. Lääkkeen toimittaminen valtuutetulle onnistuu ilman potilaan Kela-korttia tai potilasohjetta.
Näytä koko vastaus
Milloin lääkäri voi hylätä reseptin Uudistamispyynnön?
Reseptiin, jonka uudistamispyyntö on vanhentunut, voidaan tehdä uusi uudistamispyyntö. Lääkäri voi joko hyväksyä, hylätä tai palauttaa uudistamispyynnön. Kun hän hyväksyy pyynnön, hän kirjoittaa uuden reseptin vanhan reseptin pohjalta ja lähettää sen Reseptikeskukseen.
Näytä koko vastaus
Mitä maksaa reseptin uusiminen Omakannassa?
Reseptin uusimisen hinta apteekissa – Uusimispyyntö apteekin kautta maksaa 3 € / resepti, yhteensä enintään 12 € / kaikki samalla käyntikerralla tehtävät uusintapyynnöt. Avainasiakkaanamme palvelun hinta on 2 € / resepti, yhteensä enintään 8 € / kaikki samalla käyntikerralla tehtävät uusintapyynnöt.
- Omat sähköiset reseptisi voit tarkistaa verkossa Omakanta -palvelusta.
- Siirry omakanta palveluun,
- Resepti tarvitaan aina, kun ostat reseptilääkkeitä.
- On myös mahdollista tilata reseptilääkkeet netistä, verkkoapteekin kautta.
- Tällöin voimme toimittaa lääkkeet myös helposti haettavaksi apteekin omaan noutoautomaattiin, joka toimii kuten postin pakettiautomaatti.
Kun käyt apteekissa, saat reseptilääkkeet nopeasti perinteiseen tapaan – ota itsellesi vuoronumero ja tule palveltavaksi reseptilääkkeiden tiskille!
Näytä koko vastaus
Näkyykö sähköinen resepti heti Omakannassa?
Reseptin näyttämistä Omakannassa ei voi viivästää, mutta potilastietojen näkymistä Omakannassa voidaan viivästää Potilastiedon arkiston yleisten toimintamallien mukaisesti. Yleensä potilasasiakirjat näytetään kansalaisille Omakannassa heti, kun asiakirja on tallennettu Potilastiedon arkistoon.
Potilasasiakirjan näyttämistä Omakannassa voidaan erityistilanteissa viivästää, jos esimerkiksi on tarpeen, että terveydenhuollon ammattihenkilö keskustelee potilaan kanssa henkilökohtaisesti ennen asiakirjan näyttämistä. Viivästämistä varten asiakirjalle merkitään päivämäärä, mistä lähtien asiakirja voidaan näyttää Omakannassa.
Viivästämismahdollisuus koskee kaikkia merkintöjä, sekä tekstiä että esimerkiksi laboratoriotuloksia. Ammattihenkilö arvioi tapauskohtaisesti viivästyksen keston. Asiakirja voidaan erityistilanteissa viivästää pysyvästi. Pysyvästi viivästettäviä ovat potilasasiakirjat, joiden arvioidaan vaarantavan potilaan terveyttä tai hoitoa, tai jonkun muun oikeuksia.
Näytä koko vastaus
Mistä näkee lääkärinlausunnot?
Omakannassa näet omat terveystiedot ja reseptit, voit pyytää reseptin uusimista sekä tallentaa elinluovutus- ja hoitotahdon. Omakannassa on saatavilla myös EU:n koronatodistus. mitkä terveydenhuollon yksiköt tai apteekit ovat käsitelleet käyttäjän resepti- tai terveystietoja Kanta-palvelujen kautta.
Näytä koko vastaus
Miten Omakanta huijaus toimii?
Tiedote – Kansalaiset Kirjoitettu 26.10.2021 Kaikki tiedotteet Omakannan nimissä on lähetetty sähköposteja, joissa neuvotaan kirjautumaan viestissä olevan linkin kautta Omakantaan. Viesteissä on viitattu myös covid-19-sertifikaattiin ja koronarokotustodistukseen.
Yseessä on huijaus, jonka tarkoituksena on tietojenkalastelu. Kirjaudu Omakantaan vain osoitteessa kanta.fi. Omakannan nimissä on lähetetty sähköposteja, joissa vastaanottajaa neuvotaan klikkaamaan linkkiä ja kirjautumaan sen kautta Omakantaan. Linkki ohjaa rikollisten ylläpitämälle verkkosivustolle. Kyseessä on tietojenkalastelu, jonka tarkoituksena on varastaa henkilötietoja ja kirjautumistietoja, kuten pankkitunnuksia.
Viesti voi olla painostava. Siinä voidaan väittää, että vastaanottajan on kirjauduttava välittömästi Omakantaan tai tarkistettava itseään koskevia asiakirjoja. Viesteissä on viitattu myös covid-19-sertifikaattiin ja koronarokotustodistukseen.
Näytä koko vastaus
Onko apteekeissa samat hinnat?
Suomessa viranomaiset huolehtivat siitä, että lääkkeiden yleinen hintataso on kohtuullinen. Hintakilpailua viranomaiset ovat vauhdittaneet mm. lääkevaihdolla ja viitehintajärjestelmällä. Kun uusi apteekeissa myytävä avohoidon reseptilääke tulee Suomen markkinoille, se haetaan yleensä myös korvausjärjestelmään,
Silloin hintaviranomaiset pitävät huolen, että tuotteelle hyväksytty hinta on kohtuullinen. Ei-korvattavan lääkkeen tukkuhinnan lääkeyritys voi päättää vapaasti. Suomessa potilas maksaa lääkkeestään aina saman verran riippumatta siitä, mistä hän lääkkeensä ostaa. Avohoidon lääkkeen hinta muodostuu tukkuhinnasta, apteekin katteesta sekä veroista.
Myös itsehoitolääkkeiden hinnat ovat kaikissa apteekeissa samat. Uudelle avohoidon reseptilääkkeelle aluksi muotoutuva hinta on usein voimassa korkeintaan vuoden, ja tuolloin hinta on yleensä korkeimmillaan. Uuden lääkkeen käyttö lisääntyy ajan kanssa, kun lääkäreiden kokemus valmisteesta karttuu.
- Ennen kuin potilasmäärät ovat ehtineet kasvaa merkittävästi, myös lääkkeen hintaa on tarkistettu viranomaisen toimesta vähintään kerran tai kaksi.
- Sairaalalääkkeiden hinnat kilpailutetaan yleensä parin vuoden välein järjestettävissä tarjouskilpailuissa.
- Potilas ei maksa sairaalahoidossa annetuista lääkkeistä erikseen, vaan lääkekustannukset ovat osa hoitopäivän kustannusta.
Potilaalla on myös kattosumma, jonka jälkeen hoitopäivät kustantaa täysimääräisesti yhteiskunta. Lue lisää sairaalalääkkeistä. Lääketeollisuus ry on pitkään seurannut avohoidossa käytettävien lääkkeiden tukkuhintoja. Tilastokeskuksella teetetty indeksi osoittaa, että erityisesti korvausjärjestelmään kuuluvien lääkkeiden hinnat laskevat vuodesta toiseen.
Näytä koko vastaus
Miten tulostaa resepti?
Suomenkielinen yhteenveto resepteistä, jonka voit pyytää apteekista tai terveydenhuollosta tai tulostaa itse Omakannasta (valitse ‘Tulosta yhteenveto’). Palveluun kirjaudutaan joko sähköisellä henkilökortilla, pankkitunnisteilla tai mobiilivarmenteen avulla.
Näytä koko vastaus
Voiko apteekki kieltäytyä myymästä?
Apteekkitoiminnan eettiset ohjeet ovat Suomen Apteekkariliiton ja Suomen Farmasialiiton hyväksymä julkilausuma niistä arvoista, joiden varaan suomalainen apteekkitoiminta rakentuu. Apteekit toimivat asiakkaiden parhaaksi ja vastaavat yhteiskunnan tarpeisiin osana terveydenhuoltoa.
Ohjeiden tarkoituksena on tukea apteekkihenkilökuntaa työssä kohtaamiensa eettisten ongelmatilanteiden ratkaisemisessa ja päätöksenteossa. I Apteekkien tehtävä on huolehtia laadukkaasta lääkehuollosta, edistää rationaalista lääkehoitoa ja tukea lääkehoitojen onnistumista sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämistä.
Apteekki turvaa omalta osaltaan lääkkeiden saatavuuden väestölle, huolehtii turvallisesta, tehokkaasta ja taloudellisesta lääkehuollosta sekä tarjoaa korkeatasoista lääkkeisiin, lääkehoitoihin ja terveyden edistämiseen liittyvää neuvontaa ja palveluja.
Apteekeissa on hyvät ammatilliset toimintatavat ja niissä toimitaan lakien, asetusten ja viranomaismääräysten ja –ohjeiden mukaan. Lääkkeitä toimitettaessa varmistutaan siitä, että asiakas on selvillä hankkimiensa lääkkeiden oikeasta ja turvallisesta käytöstä, huomioiden asiakkaan lääkehoidon kokonaisuus, sairaudet ja ikä.
Lääkeneuvonnan lisäksi ohjataan ja kannustetaan oman terveyden hoitamiseen. Apteekissa tunnistetaan lääkitykseen liittyviä riskitekijöitä. Toiminnan tavoitteena on turvallisen lääkehoidon varmistaminen. II Apteekkihenkilökunta toimii asiakkaan parhaaksi Apteekkihenkilökunta toimii ammatillisen osaamisen ja kokemuksen tuoman asiantuntemuksen avulla asiakkaan parhaaksi.
- Toiminnan perusteena on hoidon tarve, terveyttä edistävät tavoitteet ja asiakkaan hyvinvointi.
- Asiakkaan kanssa keskustellaan turvallisen lääkehoidon onnistumisen edellytyksistä ja neuvotaan lääkevalmisteiden hinnoista sekä Kela-korvauksista edullisimpien vaihtoehtojen löytämiseksi.
- Apteekki huolehtii alueensa väestön apteekkipalvelujen riittävästä saavutettavuudesta.
Apteekin velvoite on huolehtia lääkkeiden saatavuudesta myös erityis- ja poikkeustilanteissa. III Farmasian ammattilaisten toiminta pohjautuu farmasian ja muun terveydenhuollon yleisesti hyväksyttyihin periaatteisiin. Apteekissa työskentelevät apteekkarit, proviisorit ja farmaseutit ovat terveydenhuollon ammattihenkilöitä.
- Ammatillinen tieto ja osaaminen ovat kaiken toiminnan perusta ja sopusoinnussa sekä farmasian että muun terveydenhuollon tavoitteiden kanssa.
- Ihmisiä ei ohjata tarpeettomaan lääkkeiden tai muiden apteekkituotteiden tai -palvelujen käyttöön.
- Apteekit toimivat yhteistyössä asiakkaan parhaaksi ja pyrkivät säilyttämään alan sisäisen eheyden.
Omassa tai muun terveydenhuollon toiminnassa tapahtuneet lääkityspoikkeamat käsitellään rakentavasti, samalla kuitenkin avoimesti ja asiakkaan oikeuksia kunnioittaen. IV Apteekkihenkilökunta kunnioittaa asiakkaan valinnanvapautta ja kohtelee asiakkaita tasa-arvoisesti.
Asiakkaan vapautta valita lääkkeensä ja vaihtoehtoiset hoitomuodot kunnioitetaan turvallisuusnäkökulma huomioiden. Apteekkihenkilökunnalla on vastuu siitä, että asiakkaalla on riittävät tiedot valintansa tueksi. Farmaseuttinen henkilökunta voi ammatillisen harkinnan perusteella kieltäytyä myymästä asiakkaan pyytämää valmistetta, kun sen käyttö ei ole turvallista eikä terveydenhuollon tavoitteiden kannalta perusteltua.
Farmaseuttinen henkilökunta pyrkii varmistumaan siitä, että heikommassa asemassa olevan oikeus saada asianmukaista lääkehoitoa ei vaarannu hänen puolestaan asioivan henkilön vakaumuksen tai toiminnan vuoksi. Kaikkia asiakkaita kohdellaan tasa-arvoisesti, kuunnellen ja heidän ihmisarvoaan kunnioittaen.
- V Apteekkihenkilökunta ylläpitää ja kehittää ammattitaitoaan voidakseen toimia asiakkaan ja terveydenhuollon edun mukaisesti.
- Jokaisen apteekissa työskentelevän henkilökohtainen ammatillinen velvoite on osaamisen ylläpitäminen.
- Osaamisen kehittämisen velvoite koskee sekä työnantajaa että työntekijää.
- Ammattitaitoon kuuluu oman osaamisen ja sen rajojen tunnistaminen ja tarvittaessa asiakkaan ohjaaminen sille ammattilaiselle tai taholle, joka pystyy häntä parhaiten auttamaan.
Moniammatillista yhteistyötä tehdään asiakkaan parhaaksi. Kaikkien osaamista arvostetaan omissa tehtävissään. VI Apteekin tuote- ja palveluvalikoima tukee apteekin tehtävää osana terveydenhuoltoa. Apteekin valikoimaan kuuluu vain laadukkaita ja turvallisia tuotteita.
Tuote- ja palveluvalikoima kuvastaa sitä asiantuntemusta, millä apteekit hoitavat yhteiskunnallista tehtäväänsä väes-tön lääkehuollon toimeenpanijana sekä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitäjänä ja edistäjänä. Apteekkari vastaa apteekin tuote- ja palveluvalikoimasta huomioiden asiakkaiden tarpeet, henkilöstön ja yhteistyötahojen, kuten muun terveydenhuollon toiveet, sekä yhteiskunnalliset tavoitteet rationaalisen lääkehoidon edistämiseksi.
VII Apteekkihenkilökunta toimii yhteistyössä muun sosiaali- ja terveydenhuollon henkilökunnan ja viranomaisten kanssa asiakkaiden parhaaksi. Apteekkihenkilökunta osallistuu aktiivisesti lääke- ja lääkitysturvallisuuden, rationaalisen lääkehoidon, sekä terveyden edistämisen päämäärien toteuttamiseen.
- Näihin päämääriin pyri-tään tiiviissä yhteistyössä muiden sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoiden kanssa.
- Apteekin farmaseuttinen henkilökunta osallistuu lääkehoidon vaikutusten seurantaan, sekä ongelmien tunnistamiseen ja ratkaisemiseen.
- Farmaseuttinen henkilökunta osallistuu myös lääkehoidon kokonaisuuden arviointiin ja tarjoaa lääkärille tietoa ja perusteltuja ehdotuksia päätöksenteon tueksi.
VIII Apteekkihenkilökunta toimii vastuullisesti ja ylläpitää toiminnallaan alansa arvostusta ja luottamusta yhteiskunnassa. Apteekkitoiminta perustuu terveydenhuollon tavoitteisiin ja arvoihin, näyttöön perustuvaan tieteeseen ja jatkuvuuteen. Apteekkihenkilökunta huolehtii siitä, että apteekin perustehtävä alueen lääkehuollosta vastaavana terveydenhuollon toimipisteenä säilyy selkeänä.
- Apteekit uudistuvat muun yhteiskunnan mukana asiakkaiden ja yhteiskunnan tarpeiden pohjalta.
- Muutoksissa tulee vaalia ammatillisesti ja eettisesti korkeatasoisen apteekkitoiminnan periaatteita.
- Apteekin toimitilat, julkaisut, verkossa tapahtuva palvelu ja näkyvyys sosiaalisessa ja perinteisessä mediassa ilmentävät kaikki apteekkitoimintaa.
Kaiken viestinnän tulee olla linjassa apteekkeja kohtaan osoitetun luottamuksen kanssa. Apteekkitoiminnassa huomioidaan yhteiskuntavastuu. Apteekissa noudatetaan hyviä markkinointitapoja ja asiallisia kilpailukeinoja. IX Farmaseuttinen henkilökunta edistää lääkkeiden oikeaa ja turvallista käyttöä ja pyrkii ehkäisemään niiden väärinkäyttöä.
Farmaseuttisen henkilökunnan lääkeneuvonta on luotettavaa, tarkkaa, ymmärrettävää ja riippumatonta. Neuvontaa annetaan asiakkaan tarpeiden perusteella, jotta varmistutaan lääkkeiden oikeasta ja turvallisesta käytöstä. Asiakasta rohkaistaan kysymään lääkitykseen liittyvistä asioista. Neuvonnasta huolehditaan kaikissa apteekin palvelukanavissa.
Apteekkihenkilökunta ei myy lääkkeitä tai muita tuotteita asiakkaalle, jonka epäillään hankkivan niitä tahalliseen väärinkäyttöön. X Apteekkihenkilökunta pitää salassa ne asiat, joita se on ammatissa toimiessaan kuullut ja nähnyt. Apteekkihenkilökunta on velvollinen pitämään salassa asiakkaan sairautta, lääkehoitoa tai muita henkilökohtaisia asioita koskevat tiedot, ellei asiakas ole antanut suostumustaan tietojen välittämiseen.
Apteekin toimitilojen tulee olla tarkoituksenmukaisia siten, että niissä on mahdollisuus yksilölliseen ja luottamukselliseen asiointiin. Apteekkihenkilökunnan kesken asiakkaan lääkehoidosta ja siihen liittyvistä seikoista keskus-tellaan harkiten ja vain silloin, kun asiakkaan etu ja asioiden joustava hoitaminen sitä edellyttävät.
Apteekkihenkilökunta käyttää apteekissa olevia, asiakkaan lääkitystä koskevia tietoja ainoastaan hoidon kannalta tarpeellisten tarkistusten ja selvitysten tekemiseen. Apteekkihenkilökunnan tulee tunnistaa tilanteet, joihin on tarpeellista puuttua henkilön turvallisuuden ja hyvinvoinnin varmistamiseksi. Apteekkitoiminnan eettiset ohjeet ruotsiksi (pdf) >
Näytä koko vastaus
Miten lääkkeitä käytetään?
Millä tavoin otan lääkkeen? –
Yleensä lääke nielaistaan, mutta on olemassa myös lääkkeitä, jotka laitetaan esimerkiksi silmään, korvaan tai iholle. Tablettilääkityksenkin ottaminen voi vaatia tarkkuutta. On esimerkiksi tabletteja, joita ei saa puolittaa, murskata tai pureskella. Lääkkeen pakkausselosteesta kannattaa aina tarkistaa oikea käyttötapa.
Näkyykö sähköinen resepti heti?
Reseptin näyttämistä Omakannassa ei voi viivästää, mutta potilastietojen näkymistä Omakannassa voidaan viivästää Potilastiedon arkiston yleisten toimintamallien mukaisesti. Yleensä potilasasiakirjat näytetään kansalaisille Omakannassa heti, kun asiakirja on tallennettu Potilastiedon arkistoon.
- Potilasasiakirjan näyttämistä Omakannassa voidaan erityistilanteissa viivästää, jos esimerkiksi on tarpeen, että terveydenhuollon ammattihenkilö keskustelee potilaan kanssa henkilökohtaisesti ennen asiakirjan näyttämistä.
- Viivästämistä varten asiakirjalle merkitään päivämäärä, mistä lähtien asiakirja voidaan näyttää Omakannassa.
Viivästämismahdollisuus koskee kaikkia merkintöjä, sekä tekstiä että esimerkiksi laboratoriotuloksia. Ammattihenkilö arvioi tapauskohtaisesti viivästyksen keston. Asiakirja voidaan erityistilanteissa viivästää pysyvästi. Pysyvästi viivästettäviä ovat potilasasiakirjat, joiden arvioidaan vaarantavan potilaan terveyttä tai hoitoa, tai jonkun muun oikeuksia.
Näytä koko vastaus
Miten pyytää reseptiä?
Reseptien uusiminen – Suomi.fi Reseptin uusimispyyntö tulee jättää aina siihen yksikköön, jossa potilasta on hoidettu. Lääkereseptin uusiminen saattaa edellyttää käyntiä lääkärin vastaanotolla. Reseptin uusimisen yhteydessä lääkärin on tarkistettava, että lääke sopii yhteen potilaan muiden käyttämien lääkkeiden kanssa.
Reseptin uusimista voi pyytää vastaanottokäynnin yhteydessä, apteekin kautta tai olemalla yhteydessä terveysasemaan. Kun potilas pyytää reseptin uusimista Kelan ylläpitämässä sähköisessä Omakanta-palvelussa, pyyntö menee reseptin kirjoittaneelle taholle. Jos uusimisessa ei ole mitään ongelmia, se tehdään kahdeksan päivän kuluessa.
: Reseptien uusiminen – Suomi.fi
Näytä koko vastaus
Miten apteekki toimii?
Apteekin myyntitilat noin vuodelta 1900 Apteekki on lääkkeiden valmistus- ja myyntiliike. Apteekin lakisääteiset tehtävät ovat resepti – ja itsehoitolääkkeiden toimittaminen ja lääkeneuvonta. Apteekin vastuulla on opastaa lääkkeen oikea ja turvallinen käyttö lääkkeen ostajalle ja huolehtia lääkkeiden hyvästä saatavuudesta alueellaan.
Näytä koko vastaus