Contents
- 1 Mitä maksaa reseptin uusiminen Omakannassa?
- 2 Mistä tietää onko resepti voimassa?
- 3 Voitko pyytää Omakannassa että Reseptisi uusitaan?
- 4 Miten uusin vanhentuneen reseptin?
- 5 Voiko reseptin saada puhelimitse?
- 6 Voiko lääkäri perua reseptin?
- 7 Miten uusia ehkäisy resepti?
- 8 Mitä lääkkeitä voi uusia Omakannassa?
- 9 Voiko Omakannassa uusia reseptin?
Mitä maksaa reseptin uusiminen Omakannassa?
Reseptin uusimisen hinta apteekissa – Uusimispyyntö apteekin kautta maksaa 3 € / resepti, yhteensä enintään 12 € / kaikki samalla käyntikerralla tehtävät uusintapyynnöt. Avainasiakkaanamme palvelun hinta on 2 € / resepti, yhteensä enintään 8 € / kaikki samalla käyntikerralla tehtävät uusintapyynnöt.
- Omat sähköiset reseptisi voit tarkistaa verkossa Omakanta -palvelusta.
- Siirry omakanta palveluun,
- Resepti tarvitaan aina, kun ostat reseptilääkkeitä.
- On myös mahdollista tilata reseptilääkkeet netistä, verkkoapteekin kautta.
- Tällöin voimme toimittaa lääkkeet myös helposti haettavaksi apteekin omaan noutoautomaattiin, joka toimii kuten postin pakettiautomaatti.
Kun käyt apteekissa, saat reseptilääkkeet nopeasti perinteiseen tapaan – ota itsellesi vuoronumero ja tule palveltavaksi reseptilääkkeiden tiskille!
Näytä koko vastaus
Voiko Omakannasta tulostaa reseptin?
Mikä on “lääkemääräys ulkomailla ostoa varten”? – Lääkemääräys ulkomailla ostoa varten on paperinen resepti, jolla voit ostaa lääkkeitä toisesta EU- tai Eta-maassa tai Sveitsissä, Et voi tulostaa lääkemääräystä itse esimerkiksi Omakannasta, vaan saat sen tulosteena lääkäriltä. Et voi myöskään käyttää tätä ulkomaille tarkoitettua reseptiä Suomessa.
Näytä koko vastaus
Miksi resepti ei näy Omakannassa?
Resepti – ja terveystietojen katselu Tiedot eivät näy Omakannassa, jos niitä ei ole vielä terveydenhuollossa tallennettu Kanta-palveluihin. Jos terveystietoja, esim. laboratoriotutkimusten tuloksia, ei pääse katsomaan Omakannasta, niin voit pyytää tiedot siitä terveydenhuollon yksiköstä, jossa olet asioinut.
Näytä koko vastaus
Mistä tietää onko resepti voimassa?
Näet omat reseptitietosi Omakannassa Voit tarkastella omia reseptitietojasi Omakanta-palvelusta. Omakannasta voit tarkastaa mitä reseptejä sinulle on määrätty, mihin asti reseptisi ovat voimassa ja paljonko resepteissäsi on vielä lääkkeitä jäljellä.
Näytä koko vastaus
Voitko pyytää Omakannassa että Reseptisi uusitaan?
Omakanta -palvelussa voit helposti itse lähettää reseptistäsi uusimispyynnön terveydenhuoltoon, jos sinua hoitava terveydenhuollon yksikkö ottaa vastaan reseptin uusimispyyntöjä sähköisesti.
Näytä koko vastaus
Miten uusin vanhentuneen reseptin?
Potilas voi tehdä lääkemääräyksestä uusimispyynnön Omakanta-palvelun kautta. Uusimispyynnön voi lähettää vain sellaiseen sosiaali- tai terveydenhuollon yksikköön, joka ottaa vastaan uusimispyyntöjä.
Näytä koko vastaus
Miten tulostaa resepti?
Suomenkielinen yhteenveto resepteistä, jonka voit pyytää apteekista tai terveydenhuollosta tai tulostaa itse Omakannasta (valitse ‘Tulosta yhteenveto’). Palveluun kirjaudutaan joko sähköisellä henkilökortilla, pankkitunnisteilla tai mobiilivarmenteen avulla.
Näytä koko vastaus
Voiko reseptin saada puhelimitse?
Reseptejä määrätään pelkän puhelinkeskustelun perusteella – Reseptejä on edelleen mahdollista saada puhelimitse ilman, että lääkäri ja potilas kohtaavat kasvokkain. Lääkäriliiton mukaan ei ole olemassa sataprosenttisesti varmaa keinoa varmistaa, että puhelimessa on oikeasti se potilas, joksi hän itseään väittää.
Lääkäriliitto ei myöskään lähde arvailemaan, kuinka yleistä reseptien määrääminen pelkän puhelinkeskustelun pohjalta on. Ainakaan ilman aiempaa kontaktia lääkärin ja potilaan välillä reseptiä tuskin kirjoitetaan. – Sitä pidetään tietyllä tapaa puoskarointina noin lainausmerkeissä, mutta joskus käytännön asiat vain ovat niin, sanoo Juha Tasa.
– Omalta kohdaltani voin sanoa, että silloin jos minulla on pitkäaikainen potilas-lääkärisuhde, niin voidaan jossain tilanteissa antaa keskustelun pohjalta resepti, hän jatkaa.
Näytä koko vastaus
Voiko reseptilääkkeen hakea ilman Kelakorttia?
Minulla on e-resepti, kuinka saan lääkkeeni? Saat apteekista lääkkeesi potilasohjeella, Kela- tai ajokortilla tai henkilötunnuksen avulla.Potilasohjeen saat lääkäriltä tai voit tulostaa sen kanta.fi sivuilta Omakannasta Voinko hakea toisen puolesta lääkkeet? Kyllä voit hakea joko potilasohjeella tai Kela-, ajo- tai henkilökortilla.
Voit hakea myös lääkkeet, kun tiedät henkilötunnuksen ja haettavan lääkkeen. Voit tehdä myös sähköisen valtuutuksen https://www.suomi.fi/valtuudet/valtuusasiat/apteekkiasiointi Voit lukea lisää toisen puolesta asioinnista: https://www.kanta.fi/asiointi-toisen-puolesta Korona-aikana voit myös soittaa apteekkiin ja pyytää laittamaan valmiiksi lääkkeet.
Voit kertoa hakijan henkilötiedot, kenelle luovutamme lääkkeet. Miten voin uusia reseptini? Voit uusia reseptisi käymällä apteekissa, Kanta.fi -sivuilta tai soittamalla hoitopaikkaasi. Apteekissamme uusinta maksaa 1€, kaksi tai useampi uusinta yhteensä 2€.
- Voinko uusia toisen henkilön reseptin? Voit uusia, jos sinulla on siihen henkilön antama suostumus.
- Suostumuslomakkeen saat apteekilta, terveydenhuollosta tai Kelan palvelupisteeltä.
- Suostumus voi olla myös vapaamuotoinen allekirjoitettu paperi.
- Suostumus on apteekkikohtainen ja voimassa kolme vuotta.
- Saanko Kela-korvauksen, jos minulla ei ole Kela-korttia mukana? Jos olet oikeutettu Kela-korvaukseen ja lääke on Kela-korvattava, niin kyllä saat, sillä saamme sähköisesti ajantasaiset Kela-korvaustiedot henkilötunnuksesi avulla.
Ovatko lääkkeet samanhintaisia jokaisessa apteekissa? Lääkkeet ovat samanhintaisia jokaisessa Suomen apteekissa. Hinnat voivat vaihtua kahden viikon välein. Ei-lääkkeelliset tuotteet voivat olla erihintaisia eri apteekeissa. Voinko saada isomman määrän kuin 3 kuukauden lääkkeet? Kela-korvauksen saat korkeintaan 3 kuukauden hoitoaikaa vastaavasta määrästä.
- Jos tarvitset isomman määrän, esimerkiksi matkaa varten, voit maksaa lääkkeet kokonaan itse ja hakea korvauksen jälkikäteen Kelasta.
- Lähden ulkomaille, mitä tarvitsen mukaan? Matkalle tulee varata mukaan reilusti lääkkeitä.
- Lääkkeet tulee olla omissa alkuperäisissä pakkauksissaan.
- E-reseptit voit tulostaa Kanta.fi-sivuilta tai voimme tulostaa ne sinulle apteekissa.
Lisäksi mukaan tulee varata eurooppalainen sairausvakuutuskortti. Sen saat ilmaiseksi Kelasta. http://www.kela.fi/eurooppalainen-sairaanhoitokortti Pääasiassa keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä eli PKV-lääkkeistä tarvitset mukaan Schengen-todistuksen, jonka saat siitä apteekista, josta sinulle on lääke toimitettu.
Näytä koko vastaus
Mistä näkee lääkärinlausunnot?
Omakannassa näet omat terveystiedot ja reseptit, voit pyytää reseptin uusimista sekä tallentaa elinluovutus- ja hoitotahdon. Omakannassa on saatavilla myös EU:n koronatodistus. mitkä terveydenhuollon yksiköt tai apteekit ovat käsitelleet käyttäjän resepti- tai terveystietoja Kanta-palvelujen kautta.
Näytä koko vastaus
Kauanko reseptin uusiminen kestää?
Reseptien uusiminen – Suomi.fi
PalveluSipooJulkinen palvelu
Reseptin uusimista voit pyytää terveyskeskuksessa, apteekissa tai Omakanta-verkkopalvelun kautta. Jotta lääkäri voi uusia reseptisi, hänen on tunnettava sairautesi ja muut käyttämäsi lääkkeet. Säännöllisesti käytössä olevan lääkityksesi reseptit uusitaan vuositarkastusten yhteydessä joko lääkärin vastaanotolla tai hoitajan kautta.
Sähköinen resepti on lääkemääräys, jonka lääkäri laatii ja alleki, Reseptien uusinta kestää 8 vuorokautta. Toimita resepti uusittavaksi kaksi viikkoa ennen lääkkeiden loppumista. Muista myös huolehtia, että pysyvästi käytössä olevia lääkkeitä on riittävästi myös loma-aikoina. Jos annat puhelinnumerosi, saat tekstiviestillä tiedon reseptin uusimisesta, kun pyyntö on käsitelty terveydenhuollossa.
Voit myös seurata uusimisen tilannetta Omakannassa. Voit pyytää reseptin uusimista, jos reseptillä on jo ostettu lääkettä. Kaksi vuotta voimassa olevat reseptit voi uusia 28 kuukauden ajan määräyspäivästä alkaen. Muut reseptit voi uusia 16 kuukauden ajan.
Näytä koko vastaus
Näkyykö Antigeenitesti Omakannassa?
EU:n koronatodistus sisältää kolme eri todistusta: todistuksen koronarokotuksesta, todistuksen negatiivisesta koronatestituloksesta ja todistuksen sairastetusta koronasta. EU:n koronarokotustodistus otettiin käyttöön kesäkuussa 2021. Testitulostodistus ja todistus sairastetusta koronavirustaudista otettiin käyttöön 14.7.2021. EU:n koronatodistus koostuu kolmesta eri todistuksesta:
- EU:n koronarokotustodistus näkyy Omakannassa, kun henkilö on saanut koronarokotuksen. Todistuksessa näkyvät viimeisimpänä saadun rokotteen valmistenimi ja antopäivä sekä rokoteannosten määrä.
- EU:n testitulostodistuksen saa Omakantaan, kun on käynyt koronatestissä ja saanut siitä tuloksen. Todistus näkyy Omakannassa uusimman testituloksen perusteella.
- EU:n todistuksen sairastetusta koronavirustaudista saa Omakantaan, kun on sairastanut koronan ja sairastuminen on varmistettu positiivisella PCR-testituloksella tai terveydenhuollon tekemällä pikatestillä (antigeenitesti).
Todistukset saa Omakannasta sen jälkeen, kun rokotus- tai testitulostiedot on tallennettu oikeassa muodossa Kanta-palveluihin. Todistuksessa on QR-koodi, josta todistuksen sisältö ja aitous voidaan tarkistaa. EU:n koronatodistus hyväksytään kaikissa EU-maissa ja maissa, jotka ovat tehneet yhteistyösopimuksen EU:n kanssa koronatodistusten yhteentoimivuudesta.
- Jos päätät matkustaa, tarkista huolella kohdemaan koronatilanne ja ennen paluumatkaa Suomen koronatilanne sekä koronaan liittyvä ohjeistus.
- Ajankohtaiset matkustustiedotteet julkaistaan Ulkoministeriön nettisivulla (um.fi),
- Lisätietoa matkustamista koskevista ohjeista ja rajoituksista EU-maissa on koottu myös Re-open EU (europa.eu) -verkkosivustolle.
Näin saat koronatodistuksen Omakannasta:
- Kirjaudu Omakantaan kanta.fi -sivulta omalla tunnistusvälineelläsi kuten verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
- Valitse vasemman reunan valikosta kohta “Koronatodistus”. Löydät linkin todistusosioon myös Omakannan etusivulta.
- Hae todistusta painamalla linkkiä “Avaa koronarokotustodistus (pdf)”. Jos sinulla on todistus, se avautuu uuteen välilehteen pdf-muodossa.
- Tallenna pdf-tiedosto omaan puhelimeesi. Näin todistus on sinulla valmiina, kun tarvitset sitä. Voit myös tulostaa todistuksen paperille.
Yleensä koronarokotustodistus on saatavilla viiden vuorokauden kuluessa rokotuksen antamisesta. Terveydenhuollon ammattilaisia on ohjeistettu kirjaamaan testitulos viiveettä tietojärjestelmään. Yleensä testitodistus on saatavilla vuorokauden kuluessa näytteen ottamisesta.
- Lue lisää Omakannan käytöstä Omakannan verkkokoulusta (kanta.fi),
- Oronarokotustodistus näkyy Omakannassa viimeistään viiden vuorokauden sisällä siitä, kun henkilö on saanut rokotuksen.
- Testitulostodistus on saatavilla yleensä vuorokauden kuluessa näytteen ottamisesta.
- Sairastamistodistus on yleensä saatavilla 11 vuorokauden kuluttua positiivisesta testistä.
Jos henkilö ei saa todistusta Omakannasta, hänen on oltava yhteydessä terveydenhuoltoon ja pyydettävä tulostettua todistusta. Henkilöt, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää Omakantaa tai valtuuttaa toista henkilöä käyttämään sitä puolestaan, voivat saada paperisen koronatodistuksen terveydenhuollon toimipaikoista.
- Voit saada rokotustodistuksen Omakannasta sen jälkeen, kun rokotteen antaja on tallentanut rokotustiedot Kanta-palveluihin oikeassa muodossa.
- Yleensä todistus on saatavilla viiden vuorokauden kuluessa rokotuksen antamisesta.
- Testitodistus on saatavissa heti, kun tieto testituloksesta on siirtynyt Omakantaan.
Yleensä testitulostodistus on saatavilla vuorokauden kuluessa näytteen ottamisesta. Tietojen päivittymisessä saattaa olla viiveitä. Sairastamistodistus on yleensä saatavilla 11 vuorokauden kuluttua positiivisesta testituloksesta. Jos siis todistustasi ei vielä näy Omakannassa, odota rauhassa, tietosi kirjautuvat kyllä Omakantaan.
- Jos kuitenkin tarvitset koronatodistuksen välttämättömästä syystä, ota yhteys rokotteen antaneeseen organisaatioon.
- Omakannan asiakaspalvelu antaa koronatodistuksista yleistä neuvontaa ja auttaa teknisissä ongelmissa, mutta ei voi korjata todistuksessa olevia tietoja.
- Omakannan koronatodistus muodostetaan terveydenhuollossa kirjatuista tiedoista.
Jos todistuksessa näkyvissä tiedoissa on virhe, ota yhteyttä siihen terveydenhuollon toimijaan, josta olet saanut rokotuksen tai jossa koronatesti on tehty. Kanta-palvelut ei voi korjata virheellistä tietoa. Kun virhe on korjattu terveydenhuollon potilastietojärjestelmään, muodostuu myös Omakannan pdf-muotoinen koronatodistus sen jälkeen automaattisesti oikein tiedoin.
- Alaikäinen saa Omakannasta EU:n todistukset koronavirustestistä, sairastetusta koronavirustaudista ja koronarokotuksista.
- Huoltaja näkee alle 10-vuotiaan lapsen tiedot Omakannasta ja voi ladata koronatodistuksen.
- Yli 10-vuotiaan koronatodistus näkyy huoltajalle Omakannassa vain, jos rokotuksen antaneessa tai testin tehneessä terveydenhuollon organisaatiossa on tehty tarvittavat muutostyöt potilastietojärjestelmään.
Alaikäinen voi myös kirjautua Omakantaan itse. Tällöin hänellä täytyy olla käytössään tunnistautumisväline, kuten verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Jos alaikäinen itse tai hänen huoltajansa eivät pääse Omakantaan katsomaan tietoja ja tulostamaan koronatodistusta, voi koronatodistuksen saada tulosteena terveydenhuollosta.
Tulostuspalvelu on käytössä useimmissa julkisen terveydenhuollon organisaatioissa. Todistus täytyy pyytää siitä terveydenhuollon yksiköstä, jossa rokotus on annettu tai jossa koronatesti on tehty. Terveydenhuollon organisaatiot ohjeistavat tarkemmin paikallisesti, miten tulostetun EU:n koronatodistuksen voi saada.
Lisätietoa:
- Eri maiden matkustuskäytännöt: Re-open Europe (reopen.eu)
- Alaikäisen puolesta asiointi (kanta.fi)
Sairastamistodistuksen saa laboratoriovarmistetulla PCR-testillä tai terveydenhuollossa tehdyllä positiivisella antigeenitestillä eli ns. pikatestillä. Todistus on tehty EU-asetuksen ja EU -ohjeiden mukaisesti. Sairastamistodistus on voimassa 180 päivää positiivisesta testituloksesta.
- Tällaisessa tilanteessa toinen vaihtoehto on hakeutua testaukseen ja saada negatiivinen testitodistus.
- EU-asetuksen suosituksen mukaan negatiivinen testitulos mahdollistaa matkustamisen pikatestin perusteella 48 tuntia ja PCR-testin perusteella 72 tuntia näytteenoton jälkeen.
- Tarkista ennen matkustamista kohdemaan ajantasaiset vaatimukset rajanylityskriteereistä.
Saat todistuksen koronarokotuksesta Omakantaan jo ensimmäisen rokotuksen jälkeen. Kun käytät rokotustodistusta matkustamistarkoituksessa, tarkista kohdemaan vaatimukset ennen matkaa. Useimmat maat vaativat täyden rokotussarjan. Rokotustodistus on voimassa koronapassina, jos olet saanut täyden rokotussarjan.
- Olet saanut täyden rokotussarjan, jos rokotustodistuksessasi on “saadut rokoteannokset” -kohdassa merkintä 1/1, 2/2 tai 3/3.
- Näissä tapauksissa rokotustodistus toimii koronapassina, kun viimeisimmästä rokotuksesta on kulunut 7 päivää.
- Oronatodistus käy koronapassina myös, kun rokotustodistuksessasi on merkintä 3/2 tai 3/1.
Nämä merkinnät tarkoittavat, että todistus on heti voimassa ja olet saanut tehosteen, vaikka olet saanut aiemmin täyden rokotussarjan. Rokotustodistus ei ole voimassa koronapassina Rokotustodistus ei ole voimassa koronapassina, jos rokotustodistuksessa on merkintä 1/2 tai 2/3.
- Näissä tapauksissa rokotussarjasi on vielä kesken.
- Todistus on tehty EU-asetuksen ja EU -ohjeiden mukaisesti.
- Tällaisessa tilanteessa käytetään sairastamistodistusta, joka perustuu PCR-testitulokseen tai terveydenhuollossa tehtyyn positiiviseen antigeenitestiin.
- Sairastamistodistus on voimassa 180 päivää positiivisesta testituloksesta.
THL suosittelee, ettei kaksi rokotusta saaneen ja taudin sairastaneen henkilön tarvitse lääketieteellisistä syistä ottaa kolmatta rokoteannosta. THL kuitenkin toteaa, että kolmas rokoteannos voidaan tällaisissa tilanteissa antaa, jos se on välttämätöntä esimerkiksi ulkomaille suuntautuvan matkustamisen vuoksi.
Kolmannen rokotteen jälkeen rokotustodistus on voimassa toistaiseksi. Tieto kotitesteillä todetusta koronatartunnasta ei siirry Kantaan. Ainoastaan PCR-testillä laboratoriovarmennetuista koronavirustartunnoista tai terveydenhuollon tekemillä antigeenitesteillä on mahdollista saada todistus sairastetusta koronavirustaudista.
EU-asetuksen mukaan sairastettu tauti huomioidaan EU-koronarokotustodistuksessa silloin kun henkilö sairastuu ennen rokotesarjan täyttymistä, joka on Suomessa käytössä olevilla valmisteilla käytännössä joko ennen 1. tai 2. rokotetta. Käytännössä sairastettu tauti voidaan huomioida rokotustodistuksessa seuraavissa tilanteissa ja tässä järjestyksessä:
- 1 rokote + sairastettu tauti > todistuksessa merkintä 1/1
- sairastettu tauti + 1 rokote > todistuksessa merkintä 1/1
- (1 rokote, ei sairastettua tautia > todistuksessa merkintä 1/2 )
- 1 rokote + sairastettu tauti + 1 rokote > todistuksessa merkintä 2/1
- sairastettu tauti + 1 rokote + 1 rokote > todistuksessa merkintä 2/1
- 1 rokote + sairastettu tauti + 1 rokote + 1 rokote > todistuksessa merkintä 3/1
- sairastettu tauti + 1 rokote + 1 rokote + 1 rokote > todistuksessa merkintä 3/1
- 1 rokote + sairastettu tauti + 1 rokote + 1 rokote + 1 rokote > todistuksessa merkintä 4/1
- sairastettu tauti + 1 rokote + 1 rokote + 1 rokote > todistuksessa merkintä 4/1
Mikäli korona on sairastettu vasta toisen rokotteen jälkeen, sairastettu tauti ei merkinnässä näy. Tällöin rokotustodistuksessa on merkintä 2/2 tai 3/3 riippuen siitä, onko henkilö saanut 2 vai 3 rokotusta. Eri todistusten voimassaoloajoista lisätietoa täältä: Koronatodistuksiin merkintä- ja hyväksymismuutoksia EU:n koronatodistusta käytetään matkustettaessa.
Omakannan koronarokotustodistus ja muut koronatodistukset on tarkoitettu henkilön omaan käyttöön. EU:n koronatodistuksen käyttö matkustettaessa Matkustajan tulee ennen matkaa selvittää millaista todistusta kohdemaa vaatii. Kukin EU-maa päättää itse siitä, edellyttääkö se EU-koronatodistusta maahan saapuvilta henkilöiltä.
Jos päätät matkustaa, tarkista huolella kohdemaan koronatilanne ja ennen paluumatkaa Suomen koronatilanne sekä koronaan liittyvä ohjeistus. Ajankohtaiset matkustustiedotteet julkaistaan Ulkoministeriön nettisivulla (um.fi), Lisätietoa matkustamista koskevista ohjeista ja rajoituksista EU-maissa on koottu myös Re-open EU (europa.eu) -verkkosivustolle.
Tietoa matkustamista koskevista ohjeista ja rajoituksista EU-maissa on koottu Re-open EU (europa.eu) -verkkosivustolle. EU:n koronatodistuksessa tiedot ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Suomesta ulkomaille suuntautuvan matkustamisen takia tehtävät koronatestit toteutetaan yksityisessä terveydenhuollossa.
Nämä koronatestit ovat maksullisia. Myös yksityisellä tehdyistä koronatesteistä saa EU:n testitulostodistuksen Omakannasta. Suomeen palattaessa tehtävät testit ovat kuitenkin julkisessa terveydenhuollossa maksuttomia. Paluutesti kannattaa varata etukäteen, esimerkiksi FINENTRY-palvelun (finentry.fi) kautta.
- Ela ei korvaa matkustussyistä yksityisessä terveydenhuollossa tehtyjä koronatestejä.
- Sairausvakuutuslain mukaisesti Kela korvaa ainoastaan oireisille henkilöille sekä THL:n ohjeistuksen mukaisissa altistumistilanteissa myös oireettomille henkilöille lääkärin määräyksestä tehdyt koronatestit.
- On suositeltavaa käyttää Omakannasta ladattua älypuhelimelta näytettävää todistusta.
Todistuksen voi myös itse tulostaa Omakannasta. Jos henkilö ei saa todistusta Omakannasta, hänen on oltava yhteydessä terveydenhuoltoon ja pyydettävä tulostettua todistusta. Henkilöt, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää Omakantaa tai valtuuttaa toista henkilöä käyttämään sitä puolestaan, voivat saada paperisen koronatodistuksen terveydenhuollon toimipaikoista.
Rokotus EU-maassa Jos olet saanut koronarokotuksen EU-maassa, saat EU-koronarokotustodistuksen lähtökohtaisesti kyseisestä maasta. Sinun tulee saada todistus rokotuksen antaneesta jäsenvaltiosta, vaikket enää oleskelisi kyseisessä maassa. Jos olet saanut koronarokotussarjan rokoteannokset eri maissa, saat EU-koronarokotustodistuksen siitä jäsenvaltiosta, jossa jälkimmäinen annos on annettu.
Rokotus EU:n ulkopuolella maassa, joka on sopinut EU:n kanssa koronatodistusten vastaavuudesta Jos olet saanut koronarokotuksen EU:n ulkopuolisessa maassa, voit hyödyntää kyseisen maan myöntämää digitaalista covid-19-todistusta EU-alueella samaan tapaan kuin EU:n koronatodistusta, jos EU ja kyseinen maa ovat sopineet todistusten yhteensopivuudesta.
Lista maista, jotka ovat tehneet EU:n kanssa sopimuksen covid-19-todistusten yhteensopivuudesta (ec.europa.eu)
Muut tilanteet Kunnan on myönnettävä 1.1.2022 alkaen EU:n koronatodistus kunnan asukkaalle, jolla on todistus toisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa tai Euroopan unionin ulkopuolella saadusta rokotuksesta. EU:n koronarokotustodistus voidaan myöntää ainoastaan rokotevalmisteista, joille Euroopan komissio on myöntänyt myyntiluvan tai jotka Maailman terveysjärjestö on listannut hätäkäyttöön.
Unnat tiedottavat asukkailleen paikallisista toimintamalleista tarkemmin. Kunnan asukkaalla tarkoitetaan henkilöitä, joilla on kotikunta Suomessa tai joilla on kotikuntaan rinnastettava oikeus kunnan terveyspalveluihin esimerkiksi työskentelyn tai opiskelun vuoksi. Jos et voi saada EU-todistusta koronarokotuksesta, sinulla on mahdollisuus saada EU:n koronatodistus negatiivisestä testistä käymällä covid-19-testissä Suomessa.
Tarkista tällöin yksityiseltä toimijalta, onnistuuko EU:n koronatodistuksen muodostaminen ja tulostaminen. EU:n koronatodistuksen saa siitä maasta, jossa koronatesti on tehty. EU-maiden tulee antaa todistus myös jälkikäteen. Pyydä siis todistus siitä maasta, jossa olet saanut testituloksen.
- EU-maan myöntämä koronatodistus toimii muissa EU-maissa, kunhan todistus on kirjattu yhteisten käytäntöjen mukaan.
- Negatiiviset testitulokset ovat voimassa lyhyen ajan, joten niiden osalta testituloksia ei kannata pyytää ulkomailta vaan hakeutua Suomessa uuteen testiin tarvittaessa.
- Jos olet sairastanut koronataudin ja tulos on saatu ulkomailla, pyydä testitulostodistus siitä maasta, jossa sinut on testattu.
Tällaisessa tapauksessa on todennäköisesti helpointa, että käyt hakemassa toisen rokotuksen Suomessa, jolloin tiedot on mahdollista kirjata siten, että saat rokotustodistuksen Omakantaan. Ota yhteyttä asuinalueesi suomalaiseen terveydenhuollon toimijaan ja varmista, että sinulla on todistus tai dokumentti toisessa EU-maassa saadusta ensimmäisestä rokoteannoksesta.
- rokotetun henkilön nimi ja syntymäaika
- tiedot annetusta rokotevalmisteesta. Jos rokotusannoksia on annettu kaksi, tiedot annetaan vain jälkimmäisestä annoksesta.
- tiedon siitä, kuinka monta annosta henkilö on saanut
- todistuksen tunnistetiedot, kuten rokotuksen antaneen organisaation tiedot.
Koska sähköisessä tai tulostetussa koronatodistuksessa ja sen QR-koodissa on henkilötietoja, todistuksia tai kuvia niistä ei suositella jaettavaksi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Säilytä ja käytä todistusta huolellisesti kuten muitakin sinua koskevia tietoja sisältäviä asiakirjoja.
- Hyväksyntäajan muutos koskee EU:n koronarokotustodistuksen käyttöä matkustettaessa.
- Se ei vaikuta koronarokotustodistuksen käyttöön koronapassina Suomessa.
- Matkustuskäytössä koronarokotustodistuksen hyväksyntäaika on 9 kuukautta (270 päivää) toisesta rokotuksesta.
- Jos todistus vanhenee, henkilö saa uuden, toistaiseksi voimassa olevan rokotustodistuksen Omakannasta kolmannen rokotuksen jälkeen.
Muutos ei koske huhtikuun 2022 alusta lukien alle 18-vuotiaiden koronarokotustodistuksia. Matkustuskäyttöön tarkoitetut EU:n koronarokotustodistukset ovat jatkossa toistaiseksi voimassa alle 18-vuotiailla, jotka ovat saaneet koko perusrokotussarjan eli tyypillisesti kaksi rokoteannosta.
- henkilöllä on kaksi rokotusta ja toisesta rokotuksesta on kulunut yli 270 päivää
- henkilöllä on kaksi rokotusta, hän on sairastanut koronan toisen rokotuksen jälkeen ja toisesta rokotuksesta on kulunut yli 270 päivää.
- henkilöllä on yksi rokotus, hän on sairastanut koronan ennen tai jälkeen rokotuksen ja rokotuksesta on kulunut yli 270 päivää.
Todistuksen hyväksyntäaika jatkuu toistaiseksi, jos
- henkilöllä on kolme rokotusta ja todistuksessa rokotusannosten kohdalla merkintä 3/3
- henkilöllä on kolme rokotusta ja hän on sairastanut koronan ennen toista rokotusta. Rokotustodistukseen tulee tässä tapauksessa merkintä 3/1
- henkilöllä on kaksi rokotusta ja hän on sairastanut koronan ennen toista rokotusta. Rokotustodistukseen tulee tässä tapauksessa merkintä 2/1.
Muutokset Omakannan rokotustodistukseen tehdään automaattisesti. Matkustamista varten henkilön kannattaa varmistaa, että rokotustodistuksen merkinnät ovat oikein ja tarvittaessa hakea uusi todistus Omakannasta. Lisätietoa:
- Uutinen: THL kannustaa vahvasti kaikkia 18 vuotta täyttäneitä ottamaan myös kolmannen koronarokotuksen (thl.fi)
- Tiedote: Koronan sairastaminen ei ole este rokotteiden saamiselle – sairastettu tauti vastaa yhtä rokoteannosta (thl.fi)
EU:n koronarokotustodistus on voimassa 12 kuukautta, mutta kukin maa voi asettaa aikarajan sille, kuinka vanhan todistuksen se hyväksyy. Helmikuusta 2022 lähtien EU-maat hyväksyvät koronarokotustodistuksen aikuisille vain 9 kuukautta toisen rokotteen jälkeen.
Kolmannen rokotteen jälkeen ei ole rajoitusta voimassaolon suhteen. Lataa mukaan matkalle aina uusin todistus. Kaikkien koronatodistusten aitous on varmennettavissa QR-koodista yhden vuoden ajan siitä päivästä, kun todistus on haettu Omakannasta. Todistus on ladattava tai tulostettava uudelleen Omakannasta.
EU-asetuksen suosituksen mukaan negatiivinen testitulos mahdollistaa matkustamisen pikatestin perusteella 48 tuntia ja PCR-testin perusteella 72 tuntia näytteenoton jälkeen. Todistus sairastetusta taudista on voimassa suosituksen mukaan aikaisintaan 11 vuorokautta ja enintään 180 vuorokautta siitä, kun henkilö on saanut positiivisen koronatestituloksen.
- Testitulosten kelpoisuus rajanylitykseen on vastaanottajamaan päätettävissä.
- Tarkista ennen matkustamista kohdemaan ajantasaiset vaatimukset rajanylityskriteereistä Reopen EU -sivulta (reopen.europa.eu),
- Henkilöt, joilla ei ole suomalaista henkilötunnusta, voivat nyt saada EU:n koronatodistuksen tulosteena terveydenhuollosta.
Todistuksen saaminen Omakanta-palvelusta ei ole mahdollista ilman henkilötunnusta. Terveydenhuollosta tulostettava todistus on sama kuin Omakannasta tulostettava EU:n koronatodistus. Tilapäisellä yksilöintitunnuksella EU:n koronatodistus voidaan tulostaa vain siitä terveydenhuollon yksiköstä, joka tiedot on kirjannut.
- Todistus tulostetaan väliaikaisesta kansallisesta tulostus- ja kirjaamispalvelusta tai potilastietojärjestelmästä.
- Suoraan Omakanta-palvelusta EU:n koronatodistuksen saavat henkilöt, joilla on suomalainen henkilötunnus ja jokin tunnistautumisväline, kuten suomalaiset verkkopankkitunnukset.
- Omakannan käyttö ei edellytä Suomen kansalaisuutta.
THL:n ohjeistuksen mukaan PCR-testillä tai terveydenhuollon tekemällä antigeenitestillä varmistetun koronataudin sairastaneille voidaan antaa kahden sijasta vain yksi koronarokoteannos. Jos yhden rokoteannoksen saanut henkilö sairastuu rokotteen saamisen jälkeen koronavirustautiin, ei ole enää tarvetta antaa toista rokoteannosta.
Henkilöt, jotka ovat sairastaneet koronan ja saaneet yhden rokotuksen saavat EU:n koronatodistuksen Omakannasta 5.11.2021 alkaen. Todistus toimii myös koronapassina Suomessa. Tällaisessa tapauksessa heille tulee rokotustodistukseen merkintä 1/1 kohtaan “saadut rokoteannokset”. Koronan sairastaneet henkilöt, jotka ovat ottaneet yhden rokotuksen, voivat edelleen käyttää koronatodistuksena ja -passina myös EU:n koronatodistusta sairastetusta koronavirustaudista.
Tämä todistus on voimassa 180 päivää positiivisesta koronavirustestistä. Matkustettaessa on selvitettävä, mikä koronatodistus tarvitaan kohdemaan rajanylitykseen ja miten koronatodistuksia voi käyttää kohdemaassa muihin tarkoituksiin. Eri maiden vaatimukset voivat vaihdella myös EU:n sisärajoilla.
- Matkustajalle koronatodistus on helppo saada ja esittää: jokainen voi esittää todistuksen omalta mobiililaitteeltaan tai tulostaa sen paperille.
- Todistus on maksuton.
- Terveydenhuollon ammattilaisia ei tarvita todistuksen myöntämiseen: todistus muodostuu automaattisesti Omakanta-palvelussa ja terveydenhuollon voimavaroja säästyy muihin tehtäviin.
EU-maiden on helppo lukea saapuvien matkustajien koronatodistukset, jotka ovat yhteneväiset koko EU:ssa. Maat päättävät itse, mitä todistuksia edellyttävät maahan saapuvilta ja edellyttävätkö ne esimerkiksi yhtä tai kahta rokoteannosta. EU-asetuksen mukaan jäsenmaiden on hyväksyttävä EU:n yhteinen koronatodistus, jos jäsenmaa hyväksyy myös muita vastaavia todistuksia.
Hankkeen toimeenpanosta ja aikataulutuksesta vastaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) vastaa hankkeesta kokonaisuutena sekä säädösvalmistelutyöstä ja ministeriöiden välisestä kansainvälisestä yhteistyöstä. Kela toteuttaa koronatodistuksen ja tarvittavat muutokset Omakanta-palveluun sekä vastaa Omakannan asiakaspalvelusta ja asiakasviestinnästä.
Koronatodistuksen alustava kokonaiskustannusarvio on 3,5 miljoonaa euroa. Kustannusarvio koostuu laajasta kehitystyöstä. Arvioon on laskettu mukaan muun muassa Omakanta-palvelun kehittämisen kustannukset sekä potilastietojärjestelmiin tehtävät muutokset, jotta tiedot rokotuksista ja koronatestituloksista välittyisivät niistä Kanta-palveluihin kattavasti ja oikeassa muodossa.
Suuri osa kustannuksista ja kulutetusta ajasta tarvitaan näihin muutoksiin ja niiden käyttöönottoon terveydenhuollossa. Lisäksi arvioon on otettu huomioon kustannuksia muun muassa THL:n, Kelan, STM:n ja muiden organisaatioiden asiantuntijatyöstä sekä koronatodistuksen viestinnästä ja markkinoinnista.
Tavoitteena on, että jatkossa Omakanta-palvelusta saisi todistuksen koronarokotuksen lisäksi myös kaikista muista rokotuksista sekä esimerkiksi laboratorio- ja muista tutkimuksista. Rahoituksella luodaan perustaa tälle myöhemmälle kehittämistyölle. EU:n koronatodistuksen aitous varmennetaan digitaalisesti QR-koodilla.
Näytä koko vastaus
Mitä tarkoittaa 2 vuoden resepti?
Onko reseptissäsi lääkettä vielä saatavilla? | 30.10.2019 | EMMI PUUMALAINEN | Katja Lösönen ja Reetta Lomperi Kun resepti on voimassa pitkään, voi olla hankala muistaa, onko se enää voimassa ja onko siinä lääkettä jäljellä. Kun edellinen lääkepakkaus on loppupuolellaan, vilkaise sen kyljessä olevasta tarrasta reseptin tiedot. Nykyään lääkärisi voi määrätä lääkkeet jopa kahdeksi vuodeksi. Tällöin voi olla entistä haastavampaa muistaa, milloin resepti vanhenee, ja kuinka monta pakkausta lääkettä reseptissä oli määrätty. Reseptisi ovat yleensä voimassa kaksi vuotta määräämispäivästä sähköisessä reseptikeskuksessa.
- Lääkärisi päättää reseptin kirjoittaessaan voimassaoloajan lisäksi myös tarpeellisesta lääkemäärästä.
- Tämä voi reseptissäsi olla ilmoitettu joko pakkausten lukumääränä tai ajanjaksona; esimerkiksi vuoden tarvetta vastaava määrä pakkauksia.
- Un olet saanut reseptin tietylle ajanjaksolle ja se toimitetaan apteekissa ensimmäistä kertaa, farmaseutti tai proviisori laskee annoksen mukaisesti reseptiin jäljelle jäävän määrän pakkauksina.
Joskus annoksen vaihdellessa voidaan jäljelle jäävä määrä merkitä päivämäärällä, mihin asti voit hakea lääkettä reseptillä, Tesoman apteekin proviisori Veronika Horniačková selventää.
Näytä koko vastaus
Pitääkö reseptilääkkeistä maksaa?
Lääkemääräys (resepti)
Suomessa lääkkeet on lainsäädännöllisesti jaettu kahteen ryhmään, itsehoitolääkkeisiin ja reseptilääkkeisiin. Reseptilääkkeiden saamiseen apteekista tarvitaan lääkärin laatima lääkemääräys eli resepti. Reseptissä kuvataan potilaalle määrätty lääke, sen määrä ja vahvuus sekä lääkepakkaukseen liitettävä käyttöohje. Reseptit ovat nykyisin pääsääntöisesti sähköisiä (e-resepti). Vain poikkeustapauksissa resepti kirjoitetaan paperille tai annetaan puhelimitse apteekkiin.
Reseptilääkkeen määrääminen perustuu lääkärin suorittamaan potilaan tutkimukseen ja diagnoosiin. Lääkäri ja potilas sopivat yhdessä lääkehoidosta. Resepti on keino välittää hoitopäätöksen tiedot apteekille, joka toimittaa tarkoitukseen sopivan, hinnaltaan edullisimman lääkevalmisteen oikean määrän ja vahvuuden sekä merkitsee lääkepakkaukseen lääkärin ilmoittaman käyttöohjeen.
Reseptin sähköinen allekirjoitus ja potilaan kaikkien reseptien säilytys keskitetysti samassa valtakunnallisessa tietokannassa,, vähentävät virheiden, yhteisvaikutusten ja väärinkäytön riskiä. Sähköiset potilastieto- ja reseptijärjestelmät ohjaavat reseptin laatijaa ja tekevät entiset reseptinkirjoituksen muotoseikat tarpeettomiksi.
Älykkäät reseptinkirjoitusohjelmat tarjoavat valmiita ehdotuksia lääkkeen annokseksi ja varoituksia mahdollisista haitta- ja yhteisvaikutuksista muun lääkehoidon kanssa. Viimeinen harkinta ja vastuu jäävät kuitenkin aina lääkärille, joka koulutuksensa ja kokemuksensa perusteella tekee parhaimman mahdollisen hoitopäätöksen.
- Pitkäaikaishoidoissa lääkäri voi määrätä lääkkeen reseptin koko voimassaoloajaksi joko ilmoittamalla tarvittavan päiväannoksen perusteella pakkauksien lukumäärän tai antamalla tiedon hoidon pituudesta, jolloin apteekki laskee tarvittavien pakkausten lukumäärän.
- Reseptilääkkeen pakkauksen annosteluohjetarrasta saa myös tiedon reseptin jäljelle jäävästä toimittamattomasta lääkemäärästä ja voimassaoloajasta.
Apteekki luovuttaa kerralla enintään kolmen kuukauden käyttöä vastaavan lääkemäärän. Tähän on syynä se, että Kela korvaa kertaostona enintään kolmen kuukauden lääkkeen käytön kustannuksia. Suurempia lääkemääriä on toki mahdollista hankkia ilman Kela-korvausta.
- Tämä voi kuitenkin olla asiakkaalle haitallista, koska apteekissa lääkkeitä säilytetään aina ohjeiden mukaan ja ne ovat todennäköisesti uusinta tuote-erää.
- Resepti on voimassa 24 kuukautta sen määräämis- tai uusimispäivästä lukien, ellei voimassaoloaikaa ole rajattu.
- Virallisessa luettelossa nimettyjen huumausainelääkkeiden ja pääasiassa keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden reseptien voimassaoloaika on yksi vuosi.
Yhden vuoden ovat voimassa myös erityisluvallisten valmisteiden reseptit sekä reseptit sellaisille biologisille lääkkeille, joille on saatavilla määräyshetkellä biosimilaari. Resepti tulisi aina mieluiten uusia lääkärin vastaanotolla, jolloin hoitavalla lääkärillä on mahdollisuus tutkia potilas, tarkistaa hoidon teho, tarve ja turvallisuus.
Reseptin uudistamispyynnön voi tehdä sähköisesti Omakanta-palvelussa, jonne voi kirjautua omalla verkkopankkitunnuksella, sähköisellä henkilökortilla tai mobiilivarmenteella. Kirjautumisen jälkeen näkyviin tulee lista resepteistä, joiden perusteella voi lähettää lääkärille uudistamispyynnön. Jos uudistamispyyntöön on liitetty potilaan puhelinnumero, lähetetään tekstiviestinä tieto, kun lääkäri on tehnyt uudistamispäätöksen.
Reseptin uusimisessa voi myös saada apua terveyskeskuksen tai apteekin henkilökunnalta. Reseptejä säilytetään Reseptitietokannassa 30 kuukautta, minkä jälkeen reseptin tiedot siirretään erilliseen reseptiarkistoon. Kahden vuoden lääkehoidon kattava lääkemääräys voidaan uudistaa 28 kuukauden kuluessa alkuperäisen lääkemääräyksen antamisesta.
- Muiden reseptien osalta uudistaminen on mahdollista 16 kuukauden sisällä.
- Lääkäri on saattanut turvallisuussyistä merkitä reseptiin uusimiskiellon tai hylätä uusimispyynnön.
- Uusimisen rajoittamisen tarkoituksena on ennen kaikkea potilaan lääketurvallisuuden varmistaminen uuden lääkärikäynnin muodossa, minkä jälkeen on mahdollista optimoida lääkehoitoa uudella, ehkä tilanteen mukaan muutetulla lääkemääräyksellä.
Reseptin tarkoitus on välittää kaikki tarvittava tieto apteekkiin oikean ja turvallisen lääkehoidon varmistamiseksi oikea-aikaisesti. Niinpä tietojärjestelmien puuttuessa tai pettäessä lääkäri voi laatia reseptinkirjoituksen sääntöjen mukaisen, yksiselitteisen lääkemääräyksen paperille tai antaa sen puhelimitse apteekkiin.
Apteekissa resepti muutetaan sähköiseksi ja tallennetaan Reseptikeskukseen. Euroopan unionin tai talousalueen valtioilla ei ole yhtenäistä sähköistä reseptinkirjoitusjärjestelmää. Tämän vuoksi matkailijan on turvallisinta kuljettaa oma lääkityksensä mukanaan. Silloin kun ulkomailla olo pidentyy ja käytössä on erityisillä säilytysohjeilla varustettuja lääkkeitä, joudutaan mahdollisesti turvautumaan oleskelumaan apteekkien palveluksiin.
Sähköisen reseptin käyttäjä voi ottaa matkalle mukaan lääkärin tulostaman potilasohjeen, jossa on lueteltu kaikki samalla kerralla määrätyt lääkkeet. Omakanta-palvelusta voi tulostaa resepteistä yhteenvedon suomeksi. Sen voi pyytää myös apteekista tai terveydenhuollosta.
Apteekista tai lääkäriltä saa myös englanninkielisen yhteenvetotulosteen sähköisistä resepteistä. Ennen matkaa kannattaa myös varmistaa kohdemaan maahantuontikäytännöt henkilökohtaisten lääkkeiden osalta. Jos lääkkeiden joukossa on huumaavia tai keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä ja matkustaa Schengen-maihin, on apteekista pyydettävä niille Schengen-todistus.
Lääkkeitä voi ostaa toisesta EU- tai Eta-maasta joko erillisellä paperisella reseptillä (eurooppalainen lääkemääräys), lääkemääräyksellä ulkomailla ostoa varten tai sähköisellä reseptillä (tällä hetkellä Virosta, Kroatiasta ja Portugalista). Huumausaineeksi määriteltyjä lääkkeitä ei voi määrätä ostettavaksi toisesta EU- tai Eta-maasta.
Jos reseptilääkkeitä halutaan ostaa EU- ja Eta-maiden ulkopuolelta, tarvitaan yleensä paikallisen terveydenhuollon ammattilaisen antama resepti. Eurooppalaista lääkemääräystä ja lääkemääräystä ulkomailla ostoa varten ei voi uusia, ja niiden voimassaoloaika noudattaa toimittamismaan kansallisia säädöksiä, ellei lääkäri ole erikseen rajoittanut lääkemääräyksen voimassaoloaikaa.
On hyvä tietää, että eri EU-maissa reseptin vanhenemisaika voi erota suomalaisesta käytännöstä. Potilas maksaa lääkkeen koko hinnan ja hakee mahdollisen sairausvakuutuskorvauksen omasta kotimaastaan. Tavallisesti reseptillä määrätään lääkkeitä, joille suomalainen viranomainen on antanut myyntiluvan.
Koska reseptin tarkoituksena on mahdollistaa potilaan paras mahdollinen lääkehoito, lääkärin on mahdollista määrätä myös erityisistä syistä mitä tahansa maailmassa tehdasmaisesti valmistettua lääkettä. Tätä tarkoitusta varten apteekki hakee viranomaiselta erityisluvan ulkomailla kaupan olevan lääkkeen toimittamiseksi.
Potilaalle erityislupamenettely merkitsee myös kotimaiseen lääkevalmisteeseen verrattuna suurempaa kustannusta. Vaikka tietylle valmisteelle ei olisi myyntilupaa Suomessa, sairausvakuutus voi joissakin tapauksissa korvata lääkekuluja. Viime vuosisadan alussa suuri osa lääkkeistä valmistettiin apteekeissa.
- Nykyäänkin lääkäri voi määrätä periaatteessa mitä tahansa lain sallimaa lääkeainetta, jota apteekki pystyy valmistamaan.
- Apteekkien lääkevalmistus on keskittynyt tiettyihin apteekkeihin, joilla on lääkevalmistuksen laatuvaatimukset edellyttämä osaaminen ja tuotantotilat.
- Tavallisimpia ex tempore -lääkkeitä ovat ihotautien hoitoon tarkoitetut valmisteet.
Osa lääkkeistä on itsehoitolääkkeitä, joita saa apteekista ilman reseptiä. Joitakin lääkkeitä saa sekä itsehoidosta että reseptillä. Itsehoitolääkkeiden pakkauskoko on yleensä pienempi ja hinta lääkeannosta kohden kalliimpi kuin vastaavilla reseptilääkkeillä, eikä niiden kustannuksia korvata sairausvakuutuksesta.
- Itsehoitoon valikoidaan lääkkeitä, joita käytetään, kun sairaus on lievä ja helposti tunnistettava eikä sen hoito edellytä välttämättä lääkärin seurantaa.
- Itsehoitolääkkeet on tarkoitettu lyhytaikaiseen käyttöön, minkä vuoksi niitä ei toimiteta suurina pakkauskokoina.
- Jos lääkehoidon tarve on jatkuva, on parempi, että lääkäri arvioi oireiden syyn ja parhaan mahdollisen hoidon.
Artikkelin tunnus: dlk01199 (031.002) © 2022 Kustannus Oy Duodecim : Lääkemääräys (resepti)
Näytä koko vastaus
Voiko lääkäri perua reseptin?
Lääkemääräyksen uudistaminen – Sähköisen 24 kk voimassa olevan lääkemääräyksen voi uudistaa, kun alkuperäisen lääkemääräyksen antamisesta on kulunut enintään 28 kuukautta. Pkv- ja huumausainelääkemääräykset voi uudistaa 16 kk:n kuluessa. Puhelinlääkemääräystä, pro auctore -lääkemääräystä ja eurooppalaista lääkemääräystä ei voi uudistaa.
Potilas tai hänen puolestaan asioiva henkilö voi pyytää reseptin uudistamista sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikön, apteekin tai Omakannan kautta. Apteekissa tehdyn uudistamispyynnön apteekki lähettää Reseptikeskukseen, joka välittää pyynnön automaattisesti edelleen potilaan ilmoittamaan terveydenhuollon yksikköön.
Tämä voi olla joko sama yksikkö, jossa lääkemääräys on kirjoitettu, tai yksikkö, johon potilaan hoito on siirtynyt. Apteekissa tai Omakannassa tehdyn uudistamispyynnön voi vastaanottaa muukin kuin lääkemääräyksen alun perin kirjoittanut lääkäri. Potilas ei voi vaikuttaa siihen, kenelle lääkärille terveydenhuollon toimintayksikössä pyyntö ohjautuu.
Uudistamispyynnön vastaanottaneella lääkärillä on oikeus hakea uudistettava resepti Reseptikeskuksesta ilman potilaan erillistä suostumusta, mutta potilaan muita Reseptikeskuksessa olevia reseptejä, lukuun ottamatta pkv-lääkkeitä ja lääkärin itse kirjoittamia lääkkeitä, hän ei kuitenkaan saa hakea ilman potilaan suostumusta.
Tieto suostumuksesta/kiellosta muiden reseptien katsomiseen välitetään lääkärille uudistamispyynnön mukana. Lääkemääräyksen uudistamispyynnön saatuaan lääkäri voi joko hyväksyä, hylätä tai palauttaa uudistamispyynnön. Lääkemääräystä uudistettaessa on muistettava, että uudistamisessakin on kyse lääkkeen määräämisestä.
Ennen lääkemääräyksen uudistamista on aina harkittava, sopiiko potilaalle määrättävä lääke hänelle ja onko lääke potilaalle tarpeellinen. Lääkärin on aina myös tarkistettava, onko uusittava lääke yhteensopiva potilaan muiden määräyshetkellä käytössä olevien lääkkeiden kanssa ja pohdittava lääkityksen edut ja haitat potilaan hoidon kokonaisuuden kannalta.
Reseptin uudistaminen ei saa olla itsestään selvää, vaan jokaisella reseptin kirjoituskerralla lääkärin on arvioitava lääkehoidon asianmukaisuus. Aikanaan hyväksi arvioitu lääke ei ole potilaalle välttämättä paras mahdollinen vuosikausiksi eteenpäin. Tähän tarvitaan usein tuoretta tietoa suoraan potilaalta.
Yhteydenpitoon voi käyttää myös sähköisen lääkemääräyksen Viesti apteekille -tietokenttää, jossa voi tarvittaessa esim. välittää potilaalle pyynnön ottaa pikaisesti yhteyden lääkäriin. Muunlaisia hoitoon liittyviä viestejä viestikentän kautta ei saa välittää. Jos lääkäri ei uudista reseptiä, hän voi palauttaa sen Reseptikeskukseen, jolloin potilaalla on mahdollisuus tehdä uusi uudistamispyyntö toiseen terveydenhuollon toimintayksikköön.
Jos lääkäri hylkää uudistamispyynnön, potilas ei voi pyytää reseptin uudistamista enää miltään terveydenhuollon toimintayksiköltä. Lääkäri voi hylätä reseptin uudistamisen lääketieteellisen harkinnan perusteella. Terveydenhuollon toimintayksikkö on velvollinen ilmoittamaan potilaalle uudistamispyynnön hylkäämisestä.
- Mikäli reseptin uudistamispyyntöä ei käsitellä terveydenhuollon toimintayksikössä 8 vrk:n kuluessa siitä, kun sen potilastietojärjestelmä on vastaanottanut pyynnön, uudistamispyyntö vanhenee Reseptikeskuksessa, jolloin potilas voi tehdä uuden uudistamispyynnön.
- Aikki terveydenhuollon toimintayksiköt eivät vastaanota sähköisiä uudistamispyyntöjä.
Sekä apteekin että Omakannan kautta uudistamispyynnön voi lähettää vain sellaiseen terveydenhuollon toimintayksikköön, joka ottaa vastaan uudistamispyyntöjä. Omakannan kautta huoltaja voi lähettää uudistamispyynnön myös alle 10-vuotiaan lapsen reseptistä.
Näytä koko vastaus
Miten uusia ehkäisy resepti?
Siirry sisältöön Voit uusia valtaosan resepteistä Kelan ylläpitämän Omakanta-palvelun kautta. Sinne tallennetaan myös YTHS:n lääkärin kirjoittamat reseptit. Kun resepti on uusittu, lunastat lääkkeesi apteekista. Voit valita vapaasti, mihin apteekkiin menet lunastamaan reseptilääkkeet.
lääkkeet sinulle määrännyt lääkäri antamiensa lääkemääräysten osalta.sinua hoitava lääkäri muiden lääkemääräystesi osalta, mikäli annat hänelle siihen luvan. Lääkärin katsoo sinulle kirjoitettuja reseptejä, jotta voi arvioida sinulle määrättyjen lääkkeiden mahdolliset yhteisvaikutusriskit.hätätilanteessa sinua hoitava lääkäri myös ilman lupaasi.farmaseutti ja proviisori hakiessasi lääkkeet apteekista.
Mitä lääkkeitä voi uusia Omakannassa?
Tavallisia lääkekuureja, kuten antibiootteja, tai puhelinreseptejä ei voi uusia Omakannan kautta. Jos uusiminen on jo kerran hylätty, ei kannata kokeilla enää uudelleen. Myöskään erityislupavalmisteita ja annosjakelulääkeitä ei uusita. Jos et ole vielä kertaakaan ostanut kyseistä lääkettä, ei sitä voi uusiakaan.
Näytä koko vastaus
Voiko terveydenhoitaja kirjoittaa reseptin?
Aloitin nuorelle ehkäisypillerit – onko se laillista? Ehkäisyvalmisteiden aloitus toteutetaan yhteistyössä lääkärin kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että hoitajalla pitää olla mahdollisuus konsultoida lääkäriä tarvittaessa ja organisaatiossa pitää olla kirjalliset toimintaohjeet ehkäisyvalmisteiden aloituksesta.
Työnantajan on varmistettava, että ammattihenkilöillä on riittävä osaaminen ehkäisyvalmisteiden aloitukseen asiakkaalle. Terveydenhoitajan täytyy kertoa esimiehelleen, jos kokee, että osaaminen on riittämätöntä. Ehkäisyä aloitettaessa asiakas haastatellaan ja selvitetään, että ehkäisyn aloittamiselle ei ole vasta-aiheita.
Asiakkaalle tehdään tarvittavat tutkimukset, esimerkiksi verenpaine ja paino, sekä annetaan neuvontaa ehkäisyyn liittyen. Samalla sovitaan seurannasta. Osan seurannasta voi toteuttaa hoitaja. Jos seurannassa ei ilmene ongelmia, lääkäri kirjoittaa asiakkaalle sähköisen reseptin.
- Gynekologinen tutkimus ei ole edellytys hormonaalisen ehkäisyn aloitukselle.
- Ehkäisyvalmisteen reseptin voivat kirjoittaa vain ne sairaanhoitajat, terveydenhoitajat ja kätilöt, jotka ovat suorittaneet lääkkeen määräämiseen oikeuttavan lisäkoulutuksen (45 op) ja joilla on tehtävään lupa työpaikallaan.
Reseptin voi kirjoittaa tiettyihin ehkäisyvalmisteisiin 15–34-vuotiaille naisille. Julkaistu Tehy-lehdessä 4/20 : Aloitin nuorelle ehkäisypillerit – onko se laillista?
Näytä koko vastaus
Mitä tarkoittaa reseptissä vuoden annos?
Reseptien kesto ja ajalle määrääminen – Vaikka reseptien voimassaoloaika on pidentynyt kahteen vuoteen, lääkärit saattavat merkitä reseptiin edelleen lääkkeen määräksi “vuoden annos”. Tällöin apteekille voi olla epäselvää, onko lääkärin tarkoituksena ollut rajoittaa lääkemääräyksen voimassaoloaikaa kahden vuoden sijasta yhteen vuoteen vai, että yhden vuoden lääkemäärä voidaan toimittaa kahden vuoden aikana.
- On tärkeää muistaa, että jos halutaan rajata reseptin voimassaoloaikaa yhteen vuoteen, tulee tämä ilmoittaa selkeästi lääkemääräyksessä erillisellä merkinnällä.
- Lisäksi tulisi suosia kestolle määräämisen sijasta kokonaismäärälle määräämistä, jotta väärinkäsityksiltä lääkkeen toimittamisvaiheessa vältytään.
Ajalle määräämistä on hyvä käyttää vain pitkäaikaisissa ja jatkuvissa lääkehoidoissa, joiden annos saattaa muuttua, ja joita ei voi käyttää turhaan tai väärin. Tarvittaessa tai jaksoittain käytettäviin lääkkeisiin (esimerkiksi PKV-lääkkeet, erektiohäiriölääkkeet, allergialääkkeet) merkintä ei sovellu.
Näytä koko vastaus
Voiko Omakannassa uusia reseptin?
Reseptien sähköinen uusiminen on yksi Omakannan suosituimmista toiminnoista. Päivittäin uusimispyyntöjä tehdään Omakannassa noin 6300. Omakantaan kirjaudutaan tunnistautumalla sähköisesti.
Näytä koko vastaus
Milloin uusi resepti näkyy Omakannassa?
Omakanta-palvelu auttaa reseptien hallinnassa E-reseptistä on tulossa pikkuhiljaa osa kaikkien suomalaisten elämää. Julkisen terveydenhuollon toimintayksiköt käyttävät jo sähköistä reseptiä ja yksityiseen terveydenhuoltoon se tulee pakolliseksi 1.1.2015 mennessä.
- Itsenäiset ammatinharjoittajat sekä pienet asemat saavat enemmän aikaa valmistautua.
- Heidän pitää liittyä järjestelmään 1.1.2017 mennessä.
- Liittyminen sähköiseen reseptiin vaatii terveydenhuollolta isoja muutoksia, mutta järjestelmän ymmärtäminen vie aikaa myös potilailta.
- Aluksi jokaisen kannattaa käydä kokeilemassa Sieltä pääsee näkemään omat Reseptikeskukseen ja Potilastiedon arkistoon tallennetut tiedot.
Kirjautumiseen tarvitaan mobiilivarmenne, verkkopankkitunnukset tai poliisilta saatava varmennekortti. Omakanta-palvelun käyttö Ensimmäisellä käyttökerralla järjestelmä pyytää käyttäjää kuittaamaan, että hän on tutustunut sairaanhoitopiirin potilastietorekisteriä ja Potilastiedon arkistoa koskevaan informaatioon.
Uittauksen jälkeen potilas pääsee katsomaan omia tietojaan. Näytön vasemmalta reunalta voi valita joko etusivun, sähköiset reseptit, terveystiedot tai suostumukset ja kiellot. Jos klikkaat sähköiset reseptit -kohtaa, pääset katsomaan, mitä kaikkia lääkkeitä sinulle on määrätty sähköisesti. Sivulla kerrotaan, kuinka paljon lääkettä on määrätty, onko lääkettä vielä jäljellä ja mihin saakka resepti on voimassa.
Lääkkeen vasemmalla puolella olevaa päivämäärää klikkaamalla voit katsoa loputkin lääkkeen tiedot, kuten annostuksen, lääkkeen määränneen lääkärin nimen ja lääkkeen käyttötarkoituksen. Sähköiset reseptit näkyvät Omakannassa 2,5 vuotta siitä päivästä, kun reseptit on kirjoitettu.
Palvelussa ei näy paperi-, puhelin- tai faksireseptejä, koska niitä ei tallenneta Reseptikeskukseen. Potilaan ei kuitenkaan tarvitse osata käyttää tietokonetta saadakseen lääkkeensä. Mikä tahansa apteekki pystyy etsimään reseptin sen jälkeen, kun potilas on esittänyt Kela-korttinsa tai todistamalla henkilöllisyytensä muulla tavoin.
Myös lääkkeiden hakeminen toisen puolesta on edelleen mahdollista. Tähän tarvitaan edelleen joko potilaan Kela-kortti, henkilöllisyystodistus tai kirjallinen lupa. Hyvää ja huonoa palautetta Apteekkariliiton farmaseuttisen johtajan Sirpa Peuran mukaan e-resepti on otettu vastaan vaihtelevasti.
Palaute riippuu siitä, miten hyvin järjestelmä on tullut ymmärretyksi. Osa on ollut hyvin tyytyväisiä muutokseen. Jotkut taas eivät edes ole tajunneet, että heille on määrätty lääkkeitä, kun paperireseptiä ei ole lopuksi annettu käteen. Peura uskoo, että kyse on alkuvaiheen kangertelusta. – Yksi suurimmista ongelmista on se, että potilas tuntee menettäneensä lääkehoidon hallinnan.
Näin ei kuitenkaan tarvitse olla, sillä lääkäriltä voi aina pyytää paperisen yhteenvetotulosteen lääkityksestään. Lääkärin pitäisi myös tapaamisen lopuksi antaa potilaalle potilasohje, jossa on tiedot lääkemääräyksistä. Peuran mukaan e-resepteissä on paljon hyötyäkin.
Ensinnäkin tästä lähin lääkkeen voi hakea mistä apteekista tahansa, paikkakunnasta riippumatta. Toiseksi hajamielisimmänkin potilaan reseptit pysyvät tallessa. Reseptikeskus auttaa myös lääkärin työtä. Potilas voi antaa lääkärilleen luvan katsoa reseptejään ja saamansa tiedon perusteella lääkäri voi pitää huolta siitä, että haitallisia yhteisvaikutuksia eri lääkkeiden kanssa ei tule.
Potilaan pyynnöstä myös farmaseutti tai proviisori voi tarkistaa kokonaislääkityksen. Kaikkien potilastiedot eivät vielä näy Reseptien katsominen Omatietokannassa on näppärää, mutta terveystiedot -kohdassa saattaa joillakin näkyä vielä tyhjää. Peuran mukaan tietojen puuttuminen voi johtua siitä, että potilaan käyttämä palveluyksikkö ei vielä ole liittynyt Potilastiedon arkiston käyttäjäksi.
Potilastiedon arkisto otetaan käyttöön vaiheittain. Julkisen sektorin terveydenhuollolla määräaika on 1.9.2014, yksityisellä terveydenhuollolla vuotta myöhemmin. Tämän jälkeen Potilastiedon arkistoon kirjatut tiedot löytyvät Omakanta-palvelusta niin kauan kuin niiden lakisääteinen säilytysaika edellyttää.
Palvelussa aletaan näyttää myös ennen täysi-ikäisyyttä kirjatut sähköiset reseptit ja potilasasiakirjat, mutta vasta sen jälkeen, kun henkilö on täyttänyt 18 vuotta. Aluksi vanhemmat eivät päässeet katsomaan palvelusta alaikäisten lastensa tietoja. Nykyään tilanne on kuitenkin toinen.
Lähde: OmakantaKirjoittaja:Johanna NykopptoimittajaKuva:Panthermedia
Korjaus:Kela on tarkentanut jutun tietoja. Uudessa laissa todetaan, että alaikäisen lapsen huoltajalla on oikeus päästä katsomaan lapsen tietoja, ellei lapsi ole ikänsä ja kehitystasonsa perusteella kykenevä itse päättämään hoidostaan, ja on sillä perusteella kieltänyt tietojensa katsomisen. Tämä ominaisuus tulee kuitenkin käyttöön vasta joskus vuonna 2016, eikä siis ole vielä voimassa. Ei kuvateksti\u00e4 “,”meta”:}]> : Omakanta-palvelu auttaa reseptien hallinnassa
Näytä koko vastaus
Mitä lääkkeitä voi uusia Omakannassa?
Tavallisia lääkekuureja, kuten antibiootteja, tai puhelinreseptejä ei voi uusia Omakannan kautta. Jos uusiminen on jo kerran hylätty, ei kannata kokeilla enää uudelleen. Myöskään erityislupavalmisteita ja annosjakelulääkeitä ei uusita. Jos et ole vielä kertaakaan ostanut kyseistä lääkettä, ei sitä voi uusiakaan.
Näytä koko vastaus
Milloin lääkäri voi hylätä reseptin Uudistamispyynnön?
Lääkemääräyksen uudistaminen – Sähköisen 24 kk voimassa olevan lääkemääräyksen voi uudistaa, kun alkuperäisen lääkemääräyksen antamisesta on kulunut enintään 28 kuukautta. Pkv- ja huumausainelääkemääräykset voi uudistaa 16 kk:n kuluessa. Puhelinlääkemääräystä, pro auctore -lääkemääräystä ja eurooppalaista lääkemääräystä ei voi uudistaa.
Potilas tai hänen puolestaan asioiva henkilö voi pyytää reseptin uudistamista sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksikön, apteekin tai Omakannan kautta. Apteekissa tehdyn uudistamispyynnön apteekki lähettää Reseptikeskukseen, joka välittää pyynnön automaattisesti edelleen potilaan ilmoittamaan terveydenhuollon yksikköön.
Tämä voi olla joko sama yksikkö, jossa lääkemääräys on kirjoitettu, tai yksikkö, johon potilaan hoito on siirtynyt. Apteekissa tai Omakannassa tehdyn uudistamispyynnön voi vastaanottaa muukin kuin lääkemääräyksen alun perin kirjoittanut lääkäri. Potilas ei voi vaikuttaa siihen, kenelle lääkärille terveydenhuollon toimintayksikössä pyyntö ohjautuu.
Uudistamispyynnön vastaanottaneella lääkärillä on oikeus hakea uudistettava resepti Reseptikeskuksesta ilman potilaan erillistä suostumusta, mutta potilaan muita Reseptikeskuksessa olevia reseptejä, lukuun ottamatta pkv-lääkkeitä ja lääkärin itse kirjoittamia lääkkeitä, hän ei kuitenkaan saa hakea ilman potilaan suostumusta.
Tieto suostumuksesta/kiellosta muiden reseptien katsomiseen välitetään lääkärille uudistamispyynnön mukana. Lääkemääräyksen uudistamispyynnön saatuaan lääkäri voi joko hyväksyä, hylätä tai palauttaa uudistamispyynnön. Lääkemääräystä uudistettaessa on muistettava, että uudistamisessakin on kyse lääkkeen määräämisestä.
Ennen lääkemääräyksen uudistamista on aina harkittava, sopiiko potilaalle määrättävä lääke hänelle ja onko lääke potilaalle tarpeellinen. Lääkärin on aina myös tarkistettava, onko uusittava lääke yhteensopiva potilaan muiden määräyshetkellä käytössä olevien lääkkeiden kanssa ja pohdittava lääkityksen edut ja haitat potilaan hoidon kokonaisuuden kannalta.
Reseptin uudistaminen ei saa olla itsestään selvää, vaan jokaisella reseptin kirjoituskerralla lääkärin on arvioitava lääkehoidon asianmukaisuus. Aikanaan hyväksi arvioitu lääke ei ole potilaalle välttämättä paras mahdollinen vuosikausiksi eteenpäin. Tähän tarvitaan usein tuoretta tietoa suoraan potilaalta.
- Yhteydenpitoon voi käyttää myös sähköisen lääkemääräyksen Viesti apteekille -tietokenttää, jossa voi tarvittaessa esim.
- Välittää potilaalle pyynnön ottaa pikaisesti yhteyden lääkäriin.
- Muunlaisia hoitoon liittyviä viestejä viestikentän kautta ei saa välittää.
- Jos lääkäri ei uudista reseptiä, hän voi palauttaa sen Reseptikeskukseen, jolloin potilaalla on mahdollisuus tehdä uusi uudistamispyyntö toiseen terveydenhuollon toimintayksikköön.
Jos lääkäri hylkää uudistamispyynnön, potilas ei voi pyytää reseptin uudistamista enää miltään terveydenhuollon toimintayksiköltä. Lääkäri voi hylätä reseptin uudistamisen lääketieteellisen harkinnan perusteella. Terveydenhuollon toimintayksikkö on velvollinen ilmoittamaan potilaalle uudistamispyynnön hylkäämisestä.
- Mikäli reseptin uudistamispyyntöä ei käsitellä terveydenhuollon toimintayksikössä 8 vrk:n kuluessa siitä, kun sen potilastietojärjestelmä on vastaanottanut pyynnön, uudistamispyyntö vanhenee Reseptikeskuksessa, jolloin potilas voi tehdä uuden uudistamispyynnön.
- Aikki terveydenhuollon toimintayksiköt eivät vastaanota sähköisiä uudistamispyyntöjä.
Sekä apteekin että Omakannan kautta uudistamispyynnön voi lähettää vain sellaiseen terveydenhuollon toimintayksikköön, joka ottaa vastaan uudistamispyyntöjä. Omakannan kautta huoltaja voi lähettää uudistamispyynnön myös alle 10-vuotiaan lapsen reseptistä.
Näytä koko vastaus